Skenande kostnader för försvarets nya helikoptrar

Publicerad 2018-05-29

STOCKHOLM/ÄMÄRI. Kostnaderna för prestigeprojektet Helikopter 14 skenar – totalt har systemet nu kostat uppåt 10 miljarder kronor.

Aftonbladet kan avslöja en tidigare hemligstämplad rapport som visar att helikoptern kostar Försvarsmakten minst 242 000 kronor per flygtimme.

Enligt Aftonbladets uppgifter finns planer att lägga delar av helikopterflottan i malpåse för att spara pengar.

HKP14, eller NH90 som är den internationella beteckningen, beställdes 2001 men först nu 17 år senare börjar helikoptersystemet vara operativt efter kraftiga förseningar. För närvarande pågår tester och utvärderingar av modellen.

– Helikopter 14 är operativ till en viss nivå och blir det skarpt läge kommer vi att använda den. Det är en toppmodern multi role-helikopter som är state of the art och för det ändamål som Försvarsmakten har är den helt exemplarisk, säger överste Jonas Nellsjö, chef för helikopterflottiljen.

Hur mycket Helikopter 14-projektet kostat totalt är okänt. Men enligt flera bedömare med insyn som Aftonbladet pratat med handlar det om över tid uppåt 10 miljarder kronor.

I februari publicerade Ekot uppgifter om att helikoptersystemet för närvarande kostar 200 000 kronor i timmen att flyga.

”Modern helikopter”

Men enligt en tidigare hemlig rapport från konsultföretaget McKinsey, som gjorts på uppdrag av FMV och Försvarsmakten, ligger den egentliga siffran på minst 242 000 kronor per timme i luften vid 1 750 flygtimmar om året.

Det kan jämföras med Helikopter 16 eller Black Hawk som kostar 40 000 kronor i timmen att flyga.

– Det här är en modern helikopter med moderna system och alla de här systemen har sitt underhållskoncept. Det är en kostnadsdrivande faktor, säger Jonas Nellsjö.

Enligt rapporten kräver helikoptern ”som en tumregel mer än 20 timmars underhåll” för varje flygtimme. Men siffran är i praktiken sannolikt högre. Från Norge, där försvaret använder samma helikoptermodell, rapporteras att det krävs hela 50 verkstadstimmar för varje flygtimme.

I rapporten konstateras att det krävs ett ”strukturellt alternativ som får följder för tillgänglig förmåga” för att kunna nå mer ”signifikanta kostnadsminskningar”. Det förslag som presenteras av McKinsey är att att avveckla – sätta i malpåse eller sälja – de nio helikoptrar som är baserade i Luleå och har en markoperativ inriktning. På så vis skulle 162 miljoner kronor, motsvarande 30 procent av systemkostnaden, sparas, enligt rapporten.

Används som reservdelsdonator

Enligt Aftonbladets uppgiftslämnare finns långt gångna planer på att påbörja en avveckling av HKP14-flottan i Luleå.

Chefen för Flygvapnets produktionsavdelning, överste Anders Persson, bekräftar delvis uppgifterna när Aftonbladet ställer frågan på plats i estniska Ämäri under Flygvapenövning 18:

– Vi måste anpassa oss efter den ekonomi som finns och det är det vi diskuterar, hur vi ska gå vidare med dem, och vad pengarna räcker till. Om inte pengarna räcker måste vi dra bort något och i Flygvapnet prioriterar vi naturligtvis luftförsvaret i första hand. Det som inte ryms i det måste vi diskutera med våra politiska chefer och högsta militärledningen, säger Anders Persson.

Dessutom har redan nu somliga helikopterindivider lagts i en slags malpåse. Två av nio markoperativa helikoptrar åt gången uppdateras på ett löpande schema i Finland samtidigt som vissa helikoptrar används för så kallad ”kannibalisering” – att man använder en eller flera helikoptrar som reservdelsdonatorer. McKinsey-rapporten beskrivs en brist på reservdelar, och som ett exempel nämns att 32 delar hade plockats bort från en helikopter i Luleå i september 2017 för att kunna användas i andra helikoptrar.

– Det är ett sätt att hantera situationen när behovet av en reservdel uppstår som inte finns i förrådet, att låna från en annan helikopter som står på underhåll. Det är inte önskvärt men det är ett sätt att möjliggöra att ha helikoptrar flygbara, säger Jonas Nellsjö.

ANNONS