”Det hände att tjuven la larmet på soffan”

Före detta anställda berättar om larmjätten Verisure

Uppdaterad 2022-03-24 | Publicerad 2022-03-23

Verisure är Sveriges största leverantör av hemlarm.

Nu vittnar före detta anställda om att larmen i många fall inte fungerar och att man ljuger för kunderna.

Se när Robert Aschberg konfronterar Verisures vd.

Före detta anställda på Verisure berättar om ett systematiskt ljugande för kunderna.

Verisure har mer än en halv miljon kunder bara i Sverige. Företaget drar in miljarder på människors längtan efter trygghet.

”Oavsett vad som händer kan du lita på att vi finns här för dig och att ditt hem är säkert när du är kund hos oss” skriver Verisure på sin hemsida.

Aftonbladets granskande program ”200 sekunder” har pratat med fyra före detta anställda på olika nivåer i företaget och flera kunder som ger en annan bild.

De berättar om larm som inte fungerar – och om ett systematiskt ljugande för kunderna.

– Det var ofta jag kom ut till kunder som sa att larmet inte fungerar eller inte hade fungerat. Vi instruerades ett ljuga för en kund vars larm inte fungerade och inte hade fungerat på flera år trots månadsbetalningar hela tiden, säger en tidigare anställd på Verisure.

Läs en längre intervju med Verisures vd Daniel Särefjord här.

Se programmet och när Robert Aschberg ställer bolagets vd Daniel Särefjord till svars i videospelaren ovan.


200 sekunder är Aftonbladets tv-program för snabba granskningar – som passar utmärkt att titta på i din mobiltelefon.

Robert Aschberg, Lindah C Mohlin och Katarina Norrgrann synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER

Missa inte förra avsnittet av 200 sekunder!