Värre ansiktsskador med elsparkcykel än cykel

Av:  TT

Fler unga som kör berusade nattetid bland de som varit med om olyckor med elsparkcyklar än med andra cyklar enligt en norsk studie. Arkivbild.
Fler unga som kör berusade nattetid bland de som varit med om olyckor med elsparkcyklar än med andra cyklar enligt en norsk studie. Arkivbild.

Fler kör alkoholpåverkade och utan hjälm vid olyckor med elsparkcyklar än med vanliga cyklar, visar forskning från Norge. Bilden är densamma i Sverige, enligt svensk läkare.

Unga alkoholpåverkade personer som kör nattetid utan hjälm. Det tycks vara den typiske elsparkcykelföraren som är med om en olycka, enligt en norsk studie.

– Jag skriver under på den bilden. Jämfört med olyckor på vanliga cyklar ser vi också betydligt oftare svåra käk- och ansiktsskador med elsparkcyklar. Och de blir allt fler, säger Andreas Thor, käkkirurg vid Akademiska sjukhuset i Uppsala och professor vid Uppsala universitet.

Enstaka har hjälm

I studien, som publiceras i Jama Network Open, har forskarna tittat på uppgifter om 3 191 patienter i Oslo som varit med i olyckor med antingen elsparkcykel eller annan cykel och jämfört bland annat när på dygnet skadorna inträffade. De jämförde också vilka typer av skador det handlade om.

Av de som åkt vanlig cykel var det 62 procent som haft hjälm vid olyckstillfället. Av de som kört elsparkcykel var siffran bara 2 procent. Det var vanligare med skador på hals och huvud vid elsparkcykelolyckor än cykel. Cyklisterna drabbades i stället oftare av skador på armarna.

Påverkan av alkohol eller andra droger var betydligt vanligare bland elsparkcykelförarna än cyklisterna, 40 jämfört med knappt 8 procent. För olyckor som skedde sent på dygnet var hela 91 procent elsparkcyklister påverkade jämfört med 69 procent bland övriga cyklister.

Svensk studie på gång

Detta är också något som Andreas Thor känner igen.

– Att förarna är alkoholpåverkade och att olyckorna sker på natten är typiskt för elsparkcyklar. Är man i akutrummet klockan fyra på morgonen träffar man ofta unga som kört påverkade, säger han.

Han berättar om komplexa frakturer i ansiktet som kan ge fula ärr resten av livet.

Tillsammans med forskare på Karolinska sjukhuset i Stockholm ska han och kollegor göra en liknande studie som den norska. Syftet är att ta reda på hur skademönstren ser ut för att bättre kunna förebygga dem.

Att öka hjälmanvändandet bland elsparkcyklister tror han skulle minska skadefrekvensen, men det är en svår uppgift. De används på ett helt annat sätt än vanliga cyklar.

– Själva idén med de här fordonen är att man snabbt ska hoppa på, det sker kanske helt utan planering när man har bråttom. Då går man inte direkt runt med en integralhjälm som skulle behövas för att förhindra huvud- och käkskadorna. Dessutom bör man inte köra alkoholpåverkad, säger han.

Svårt med alkolås

Enligt siffror från Transportstyrelsen har olyckor med elsparkcyklar ökat kraftigt de senaste fyra åren. Värst var det mellan 2018 och 2019 då antalet rapporterade olyckor gick från 18 till 709 stycken. Detta berodde på att det var då fordonen gjorde entré.

– Eftersom kunden betalar per minut tror jag det gör att många inte vill stå still i onödan och kanske kör lite extra fort. Nu har vissa av bolagen ändrat sina betalmodeller så att kunden kan köpa månadsabonnemang, det skulle kunna bidra till en lugnare körning, säger Kristofer Elo, utredare på Transportstyrelsen.

Frågan om att förse elsparkcyklar med alkolås har varit uppe på myndigheten men det är komplicerat. För vanliga cyklar förekommer ingen promillegräns för att få cykla men man får inte vara så påverkad så att man inte kan cykla på ett betryggande sätt.

– I dag har vi alkolås på vissa fordon under en övergångsperiod för personer som har kört under påverkan. Det förekommer alkolås på vissa yrkesfordon, men då är det på frivillig basis så steget är ganska långt, säger Kristofer Elo.

Sammanlagt ingick 850 elsparkcykelförare och 2 341 cyklister i den norska studien. Olyckorna skedde mellan januari 2019 och mars 2020.

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN