Stridspiloter tog tjänstledigt i protest – blixtbeslut om nya villkor

Publicerad 2022-09-01

Stridspiloter har ropat efter nya villkor utan något gehör.

30 anställda har nu gått på tjänstledighet i protest.

Nu kommer Försvaret med ett blixtavtal – utan att ha pratat med facket.

– Oroväckande att man inte arbetar efter den svenska modellen och sätter sig ner och pratar tillsammans, säger Per-Martin Sternevi, ordförande för Försvarspiloternas intresseorganisation.

Över 30 svenska stridspiloter har valt att ta tjänstledigt i protest efter missnöje över löner, arbetsvillkor och framför allt pensionsavtalen.

Personer födda 1988 eller senare som anställts av Försvarsmakten fick efter ett förändrat avtal se sin pensionsålder höjas från 55 till 67.

– Det var frågan om pension som verkligen fick bägaren att rinna över, säger Per-Martin Sternevi, ordförande för Försvarspiloternas intresseorganisation.

Redan i vintras valde ett stort antal piloter att söka om tjänstledigt för att studera.

– Det är en samlad avtalsbild som har blivit sämre och sämre från år till år. Sakta men säkert har allt försvunnit och till slut blev det så att den totala bilden av lön och pension inte längre är tillräckligt attraktiv.

Kritiken: Tagit för lång tid

Per-Martin Sternevi.

En del av intresseorganisationens kritik mot Försvarsmakten riktas mot att det tagit för lång tid att få till förhandlingar.

– Försvarsmakten har haft sex månader på sig att reda ut det här för att inte bli av med de här individerna, säger han.

Efter avhoppen släppte Försvarsmakten ett pressmeddelande under torsdagen där man meddelade att nya regler träder i kraft.

”Det gäller personal i den unika gruppen piloter som fick ändrade förutsättningar avseende särskild flygförarpension efter att de påbörjat sitt engagemang i Försvarsmakten” står det.

Förhoppningen är att de som valt att ta tjänstledigt kommer tillbaka och att övriga väljer att stanna.

Exakta detaljer i regeländringen är ännu inte kända men flygvapenchefen Carl-Johan Edström säger att de berörda personerna omfattas av en övergångsregel som gör att de kan gå i pension vid 55 års ålder.

– Det är otroligt viktigt att ha fått det här på plats. Det gör att de piloter som tagit tjänstledigt har något att förhålla sig till, säger han.

”Klart att jag är självkritisk”

Även med de nya villkoren på plats tappar Försvarsmakten de stridspiloter som redan hunnit påbörja sina studier.

– Om många väljer att ta tjänstledigt påverkar det så klart vår verksamhet. Vi ser allvarligt på den situationen som varit, säger han och tillägger att han har full respekt för de piloter som tagit tjänstledigt.

Carl-Johan Edström tar till sig av kritiken mot att det tagit lång tid att få ett avtal på plats.

– Det är klart jag är självkritisk. Det hade varit bra om vi kunde lösa det här tidigare. Man vill inte hamna i de här situationerna, säger han.

Flygvapenchefen Carl-Johan Edström.

Fler problem återstår

Per-Martin Sternevi säger att det återstår att se exakt hur de nya villkoren är uppbyggda.

– Det är lite för tidigt att säga men det finns en risk att arbetsgivarsidan fortfarande kommer att ha en fördel, säger han.

De villkor som nu är på plats togs utan att fackförbundet eller intresseorganisationen fick vara med i samtalen.

– Från vår sida är det lite oroväckande att man inte arbetar efter den svenska modellen och sätter sig ner och pratar tillsammans, säger Martin Sternevi.

Officersförbundets (fackförbundet) ordförande Lars Fresker säger att det fortfarande finns fler delar att lösa.

– Det handlar också om lön och karrirärsmöjligheter, som man inte löser med det här beslutet, säger han i ett pressmeddelande.

Följ ämnen i artikeln