Företagets julklapp till barnfamiljen: En pinup-kalender

Uppdaterad 2020-12-12 | Publicerad 2020-12-11

Helen, 41, och hennes man driver en gård i Halmstad med växtodling, potatis och grisuppfödning.

Helen beställde hem reservdelar till sin grävmaskin.

På köpet fick hon och familjen en oväntad gåva: en pinup-kalender.

– Det är ju absurt, det var väl 20 år sedan som det här fanns.

Helen, 41, och hennes man driver en gård i Halmstad med växtodling, potatis och grisuppfödning. I onsdags fick de hem reservdelar till en grävmaskin från ett företag.

Med i leveransen kom en extra gåva som Helen, hennes man och deras 13-åriga dotter öppnade i köket. Det var kalendern ”Lovely Girls” med bilder av avklädda kvinnor som står i sexuella poser, vilket Hallands Nyheter var först med att berätta om.

– Jag blev chockad. Först fick jag en känsla av att jag ville gå och gömma mig. Sen tänkte jag att det här är ju absurt. Det var väl 20 år sedan som det här kunde finnas på arbetsplatser, finns det människor som inte hängt med i utvecklingen, säger hon.

Kalendern ”Lovely Girls” med bilder av avklädda kvinnor som står i sexuella poser.

”Det är ingen pornografi”

Att ett företag år 2020 skickar hem en nakenkalender till sina kunder vittnar om en föråldrad och unken kvinnosyn som främst ser kvinnor som snygga sexobjekt, enligt Helen.

– Det är inte nakenheten utan sexualiserandet jag vänder mig mot. Om jag kommer in på ett företag i ett linne och shorts, ser de mig som en kund eller som en kvinna som snart kan riva av sig tröjan och visa brösten?

På företaget förstår man inte alls Helens kritik. Enligt ägaren är kalendern en uppskattad gåva som man skickat ut tillsammans med beställningar de fem senaste åren utan att någon klagat. Han tycker att bilderna ligger närmre konst än porr.

– Det är ingen pornografi utan vackra bilder som är tagna av professionella fotografer. Sen kan man förstå att en del vill ha det åt det hållet. Men vi står inte för nåt kvinnoförtryck och vi har de här kalendrarna på vårt kontor både på män och kvinnor, säger ägaren till Aftonbladet.

Vi har de här kalendrarna på vårt kontor både på män och kvinnor, säger ägaren.

Hur ser ni på kritiken att kvinnor framställs som sexobjekt i kalendern och att man som kvinna blir kränkt av att få hem det här?

– Jag förstår att det här med att kränka kvinnor inte är bra. Men personligen tycker jag att de är oförargliga jämfört med annat som finns att tillgå idag.

Van vid sexistiska skämt

Efter att Hallands Nyheter först skrev om kalendrarna har många hört av sig till företaget för att få köpa kalendrar, berättar ägaren.

– Det har blivit en så stor grej att vi har fått hundratals mejl av folk som vill att de ska skicka kalendrarna till dem och en del tycker också att jag ska stå på mig. Men jag ber om ursäkt och vill inte kränka någon.

Inom jordbruket, det som kallas de gröna näringarna, har det länge funnits problem med sexism och dålig kvinnosyn, enligt Helen. Skämt som ”gillar du att dra i spakarna” eller ”jag vill också dra i rattarna” var vanliga när hon var ung i branschen.

Som kvinna är hon också van att få hjälp och oombedda råd av män om hon till exempel ska backa en stor lastbil.

”Männen tycker att man snyftar”

Men mycket har blivit bättre. Många företag jobbar med jämställdhet och att försöka locka fler kvinnor till branschen.

– Jag märkte en stor förändring på attityderna under metoo faktiskt. Därför blev jag så chockad när den här kalendern kom. Det var verkligen en kalldusch, säger Helen.

– Vi driver en gård som ska gå i arv, är det här en bransch som vi vill att våra barn ska ta över? Det finns inga tjejer som vill komma in i den här branschen när det ser ut så här med gubbväldet.

Helen har liksom företaget fått respons från folk efter att artikeln kom ut.

– De som jag känner tycker det är skitbra att jag reagerar. Men kommentarsfälten ser ut som de brukar. Det är många män som tycker det är skitlöjligt men det hade jag väntat. Det blir alltid så när man tar upp en kvinnofråga så tycker männen att man står och snyftar.