Forex-kunder tillfälligt blåsta på tusenlappar

Uppdaterad 2022-09-26 | Publicerad 2022-09-20

När Magnus Nyström, 48, tog ut pengar hos Forex drogs det fyrfaldiga från kontot.

Han är inte ensam – minst 3 000 transaktioner har gått snett.

– Det var maximal olycka, en olycklig omständighet, otur i oturen, säger Tom Friberg, kommunikationschef på Forex.

Det rör sig om mellan 3 000 och 5 000 transaktioner där personer tagit ut pengar i någon av Forex uttagsautomater.

För Magnus Nyström, 48, drogs det fyrdubbla från kontot.

Magnus Nyström, 48, från Gävle hade precis anlänt till Parga i Grekland när han tittade på bankkontot. På Arlanda hade han tagit ut euro för 2 400 kronor. Men på kontot hade 9 600 kronor försvunnit.

– För trygghetens skull valde vi att växla hemma i Sverige och så drabbas man av det här, säger Magnus Nyström på telefon från en grekisk turistbåt.

Problemen hos Forex uppstod på fredagen och upptäcktes först på måndagen. Orsaken var ett tekniskt strul hos den leverantör som sköter transaktionerna åt Forex.

– Det var maximal olycka, en olycklig omständighet, otur i oturen, att det inträffade på en fredag då leverantören i fråga inte jobbade, de arbetar på kontorstider. Felet upptäcktes för sent, säger företagets kommunikationschef Tom Friberg.

Forex beklagar det som har hänt.

– Problemet är åtgärdat nu. Felet kommer inte uppstå igen. Om man går till en uttagsautomat nu så kommer det inte att hända, säger Tom Friberg.

”Återbetalning pågår”

I det 16 resenärer starka ressällskap som Magnus Nyström tillhör valde ett flertal att ta ut pengar hos Forex. Några har fått sina konton övertrasserade.

– Vi klarar oss och kan låna av varandra. Men det är dåligt att pengarna inte kan betalas tillbaka direkt utan att man måste vänta flera bankdagar, säger Magnus Nyström.

Forex är i färd med att rätta till det som blivit fel.

– Återbetalning till drabbade konton pågår. Samtliga återbetalningar kommer vara genomförda senast på torsdag, säger Tom Friberg.

Kommer drabbade kunder att kompenseras?

– Det håller vi på att ta ställning till. Om en person har hamnat i en besvärlig situation, så får vi bedöma det. I vårt eget fall hanterar vi frågan vidare med den här leverantören.

Följ ämnen i artikeln