Krismiljarder till kollektivtrafik inte nog

Lars Larsson/TT

Publicerad 2020-05-11

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) presenterar ett regeringsstöd på tre miljarder kronor till kollektivtrafiken tillsammans med vice statsminister Isabella Lövin (MP).

Bra, men det räcker inte.

Så reagerar bussbranschen och beställarna på regeringens förslag om tre miljarder för att täcka minskade biljettintäkter i kollektivtrafiken.

– Ett väldigt positivt besked, det ger andrum i nuläget. Men det kommer inte att räcka, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk kollektivtrafik.

Organisationen företräder länstrafikbolag och regionala kollektivtrafikmyndigheter, de som beställer trafik av buss- och tågbolag.

Regeringen föreslår att kollektivtrafikmyndigheterna ska få tre miljarder i stöd för att täcka upp för minskat resande och intäkter under viruskrisen. Det är ett tillfälligt, riktat bidrag.

Hålla igång

Regeringen har trots kraftigt minskat resande uppmanat dem att hålla trafiken i gång som tidigare. Det behövs för att trängsel ska kunna undvikas och att människor i vården och de som inte kan jobba hemifrån ska komma fram.

På presskonferensen om stödet ville varken infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) eller miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP), även vice statsminister, ge något besked om hur länge de anser att stödet ska räcka.

– Från mitten av mars och framåt har vi haft minskade biljettintäkter på 1,1 miljarder i månaden, säger Helena Leufstadius.

Efter samtalen med regeringen har man dock en förhoppning att det kan komma mer senare.

– Vi kan ha anledning att återkomma till den här frågan, vi vet inte riktigt när pandemin klingar av, sade Isabella Lövin på pressträffen.

Tomas Eneroth tror att de tre miljarderna kan ge möjligheter att planera för fortsatt trafik i normal omfattning.

– Det ger kollektivtrafikföreträdarna bra planeringsförutsättningar för att upprätthålla bra trafik under sommaren och även efter sommaren, säger Eneroth.

Han säger att regeringen har fått signaler om att intäktstappet skulle kunna leda till besparingar och neddragningar.

– Det vill vi inte se, vi vill se en hög volym i kollektivtrafiken för att minska smittspridningen, tillägger han och anser att tillskottet säkrar det.

Redan slut

Branschorganisationen Sveriges Bussföretags vd Anna Grönlund välkomnar stödet men säger att det är pengar som i praktiken redan har gått åt i minskade intäkter.

– Så pengarna är slut redan innan de kommit, säger Grönlund.

– Det kommer att behövas mer framöver. Om inte behöver regionerna fundera på om de behöver skära i trafiken och då kommer både kollektivtrafikföretag och resenärer att drabbas, fortsätter hon.

Hon skulle därför vilja se att de privata bussföretagen kan få söka krisstöd direkt.