Thai Airways till resenärerna: Informationen kunde varit bättre

Publicerad 2022-12-20

Thai Airways fick flyga in tekniker från Thailand.

Thai Airways har tvingats flyga in tekniker från Thailand för att laga de plan som lämnat resenärer strandsatta på Arlanda.

Nu svarar bolaget:

– Informationen kunde ha varit bättre, säger Jonas Broström på Thai Airways.

Thai Airways flygplan som skulle lyft från Arlanda till Bangkok i lördags gick sönder och kom iväg först på måndagskvällen – över två dygn försenad.

Flygplanet som skulle lyft i söndags gick också sönder, och har ännu inte lyft från Arlanda.

Tisdagens flight från Arlanda till Bangkok är också försenad, men ska förhoppningsvis kunna lyfta senare under tisdagskvällen, enligt Thai Airways svenska försäljningschef, Jonas Broström.

– De två flyg som blev inställda i helgen hade båda samma hydrauliska fel, och har båda stått stilla i två dagar, säger Jonas Broström.

Flög in tekniker från Thailand

På grund av felen tvingades flygbolaget flyga in tekniker från Thailand för att laga flygplanen, som enligt Jonas Broström har läckt hydraulisk olja.

Aftonbladet rapporterade under måndagen flera hundra resenärer som, på grund av felen, blivit strandade på Arlanda.

Totalt är cirka 630 personer drabbade av de stora förseningarna och resenärer som Aftonbladet pratat med har uttryckt frustration över situationen och för att Thai Airways kundtjänst har varit stängd och informationen knapphändig.

– Vi är många som har ringt till flygbolaget och de har sagt att en representant från Thai Airways ska komma hit och informera oss. Men ingen har kommit, säger passageraren Christine Degner från Örebro som bodde i två dygn på Arlanda, i en tidigare artikel.

Skyldiga att betala ersättning

Enligt Jonas Broström har information om förseningarna skickats ut via mejl till resenärerna.

– Men information kan man aldrig få för mycket av, den kan alltid bli bättre, säger han, och säger att flygbolaget betalat för hotell och måltider för resenärer.

Thai Airways är enligt EU:s lagstiftning skyldiga att betala ut ersättningar till drabbade resenärer för förseningarna som uppstått. Information om detta ska enligt Jonas Broström ha gått ut till berörda resenärer.

– Om man inte fått något mejl kan man kan också mejla till customer@thaiairways.com, säger Jonas Broström.

Bild tagen från Arlanda under måndagskvällen.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln