Interna kritiken mot ambulansflyget växer

Dalarna: Regionerna ska inte vara flygoperatörer

Uppdaterad 2021-02-26 | Publicerad 2021-02-23

Regionernas satsning på ambulansflyg präglas av ökade kostnader och stora förseningar.

Efter Aftonbladets avslöjanden växer nu den interna kritiken mot ledningen.

– Jag gör mitt jobb bra, säger Andreas Eriksson, förbundsdirektör för Svenskt ambulansflyg.

Kommunförbundet svenskt ambulansflyg, KSA, ägs och finansieras av landets 21 regioner.
KSA har köpt in sex jetplan för 720 miljoner kronor och det första levereras i april.

Aftonbladet har avslöjat hur projektet präglats av ökade kostnader.

De senaste åren har KSA:s strategi ändrats rejält. Först skulle KSA äga planen och sedan hyra ut dem till en operatör.

Men av oro för momskostnader bestämde de sig för att sköta driften själv – och därmed bli ett flygbolag.

Inriktningen ledde till interna splittringar.

”Sedan januari i år har vi förgäves försökt få underlag och fakta för att kunna göra relevanta jämförelser mellan alternativen”, skrev styrelsemedlemmen Anna Mannfalk (M) i ett yttrande i somras.

Enligt Mannfalk hade regionpolitikerna i styrelsen bara fått underlag för det alternativ som ledningen förespråkade: eget drifttillstånd.

– Jag tror att den privata marknaden hade skött det bättre. Men nu är besluten fattade och man får göra det bästa av det, säger Mannfalk i dag.

De nya jetplanen från schweiziska tillverkaren Pilatus börjar levereras i april.

Inför beslutet om att KSA skulle sköta driften själv skickade även Stockholms finansregionråd Irene Svenonius (M) brev till KSA där hon kallade underlaget inför det stora beslutet för knapphändigt.

”Det förefaller inte ha skett något samråd/samverkan med tjänstemannanivån i regionerna inför denna ägardialog, vilket avviker från praxis”, skrev hon.

Nuvarande styrelseordförande Ola Karlsson (M) instämmer i kritiken.

– Jag delar uppfattningen att det var svårt att få ett fullständigt underlag under den perioden.

– Det är inte bra om styrelseledamöter tycker att det varit brist på transparens. Därför har det varit en viktig fråga för mig sedan jag tog över som ordförande, att informationen är bra ut till regionerna, säger han.

Som förbundsdirektör på KSA är Andreas Eriksson den högsta tjänstemannen. Han säger att han inte har tagit del av någon kritik om ledningens transparens inför stora beslut.

– På det stora hela går det åt rätt håll. Jag tycker att jag gör mitt jobb bra och hoppas att styrelsen är nöjd med underlaget. Om de är det eller inte får du fråga dem om, säger han.

I en enkät som Aftonbladet skickat till regionerna framgår att totalkostnaden när KSA tar över driften blir dyrare jämfört med hur det är i dag när privata aktörer sköter verksamheten. 

Regionerna har även svarat på frågor om hur de ser på projektet KSA.

Dalarna går öppet emot KSA-upplägget. På frågan om det är rätt att regionerna äger flygplanen svarar Ulf Berg (M), regionstyrelsens ordförande kortfattat: Nej.

”Regionerna ska inte vara flygoperatörer, det tycker jag inte”, skriver han och menar att en gemensam upphandling varit bättre.

”KSA har ett större uppdrag än vad dagens ambulansflyg har”, säger Ola Karlsson (M) styrelseordförande i Svenskt ambulansflyg.

Gotland skriver att det är rätt att äga flygplanen. Men faller inte in i ledet när det handlar om valet: jetplan som köptes för 720 miljoner:

”Dock innebär jetplan ingen fördel för Gotland”.

Östergötland och Halland har inte ens velat uttrycka en ståndpunkt.

”Det är frågor som vi diskuterar inom KSA och inte har någon ytterligare kommentar kring i nuläget”, skriver Region Halland.

Projektet är nu kraftigt försenat. KSA ska vara i full drift 2022.

– Det är ett stort uppstartsprojekt och vi bryter ny mark varje dag. Det är klart att saker dykt upp som man inte tänkt på eller trodde skulle vara ett problem. Man önskar sig så få överraskningar som möjligt, säger Andreas Eriksson, förbundsdirektör.

Tror du att ni kommer klara tidsplanen?

– Ja, absolut. Vi kör på enligt den plan som är bestämd. Det finns inget som talar för något annat än det. 

Följ ämnen i artikeln