Två kvinnor påkörda i Linköping
Publicerad 2026-06-03 14.38
I centrala Linköping har två kvinnor blivit påkörda.
Polisen har spärrat av ett stort område.
– En bilförare har av okänd anledning tappat kontrollen över sin bil och kört in i flera oskyddade trafikanter, säger Martina Gradian vid polisen.
Kvinnorna och bilföraren är förda till sjukhus med ambulans. Den ena kvinnan är i 60-årsåldern och den andra är 20-årsåldern. Bilföraren är en man i 80-årsåldern.
Skadeläget är för den äldre kvinnan är stabilt och för den yngre kvinnan är det i nuläget okänt.
– Vi vet inte vad som orsakat olyckan, men vi tittar på vad som kan ligga bakom att den skett, säger polisens presstalesperson Martina Gradian.
En teori som polisen har är att det rör sig om ett sjukdomsfall. De utreder händelsen som vållande till kroppsskada.
Polisen har upprättat en avspärrning vid platsen för att kunna arbeta ostört.
Bilen kommer bärgas därifrån.