Regeringen vill göra det billigare att cykla

Publicerad 2021-05-03

Finansmarknadsminister Åsa Lindhagen (MP)

Fler svenskar ska välja cykeln till jobbet.

Det hoppas regeringen och samarbetspartierna som föreslår skattelättnader för förmånscyklar.

– Pendling med bil har länge subventioneras av många arbetsgivare och då är det orimligt att inte även cykel ska omfattas, säger finansmarknadsminister Åsa Lindhagen (MP)

Den föreslagna skattelättnaden ska gälla när arbetsgivare tillhandahåller cyklar för privat bruk till sina anställda, både under en längre period eller mer sporadiskt, som via en cykelpool.

I förslaget, som nu ska skickas på remiss, hoppas regeringspartierna tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna att fler svenskar nu ska välja cykeln framför bilen till jobbet.

– En ökad cykelpendlingen gynnar både miljön och människors hälsa. Vi är många som under coronapandemin har insett hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa, samtidigt som många av dagens bilresor är under fem kilometer, säger finansmarknadsminister Åsa Lindhagen och fortsätter:

Cyklister njuter av vårvärme i Malmö. Arkivbild.

Gäller inte elsparkcyklar

– Jag tror att detta kommer att uppskattas och utnyttjas eftersom många resor är på pass korta.

Skattelättnaden gäller både vanliga trampcyklar och elcyklar, men däremot inte elsparkcyklar.

– Pendling med bil har länge subventioneras av många arbetsgivare och då är det orimligt att inte även cykel ska omfattas. Med detta förslag blir det nu både lättare och billigare att välja cykeln.

Ger ökade valmöjligheter

På frågan om det verkligen kommer att ge en effekt på bilpendlandet och inte enbart bli en subventionerad fritidsanvändning, säger Åsa Lindhagen att hon tror starkt på förslaget.

– Det är bara att titta på elcykelpremien där ungefär hälften av bilresorna ersattes med elcykel. Människor kommer göra på olika sätt, men detta ger ökade valmöjligheter för den som vill cykelpendla till jobbet men jag tror även att man kommer använda cykeln på andra sätt.

Enligt Åsa Lindhagen riktar sig förslaget både till dem som arbetar i stad liksom på landsbygden.

– Detta är något som både mindre orter och stora städer kommer ha behov av och som kommer att underlätta för människor och deras livspussel.

Väntas kosta 300 miljoner

Trots att skattereglerna i förslaget vid första anblick kan verka krångliga så menar finansmarknadsminister att det ska vara enkelt för den enskilde individen att utnyttja förmånen.

– Det kommer inte att vara svårt för den enskilde.

Förslaget väntas ingå i höstbudgeten och beräknas kosta 60 miljoner kronor år 2022, och på sikt cirka 300 miljoner kronor per år.

Cyklister i Stockholm. Arkivbild.