Störtade på två minuter – fynden avslöjar orsaken

Uppdaterad 2022-05-18 | Publicerad 2022-05-17

Efter 69 minuter i luften störtade flight 5735 mystiskt mot marken och förintades.

Fynden pekar nu mot piloterna.

– Planet gjorde som det blev tillsagt att göra av någon i cockpit, säger en amerikansk utredare till Wall Street Journal.

Nya uppgifter tyder på att experterna som direkt efter den dödliga kraschen pekade på likheter med den ökända händelsen med Germanwings flight 9525 våren 2015 hade rätt.

Boeing 737-planet från China Eastern Airlines, som lyfte från den kinesiska staden Kunming klockan 13.11 lokal tid med 123 passagerare och nio besättningsmedlemmar ombord, verkar ha störtats medvetet mot marken.

Allt blev plötsligt kaos

Kraschen i ett bergsområde nära staden Wuzhou i Kina den 21 mars förbryllade initialt flygvärlden.

Det flög på normal höjd och utan rapporterade incidenter i cirka 69 minuter när allt plötsligt blev kaos.

På en minut tappade planet mer än 6 000 meter i höjd.

Efter att planet tillfälligt verkade ha stabiliserats och rätats upp fortsatte det snabbt att störta mot marken.

Två minuter efter att flight MU5735 första gången tappat höjd förintades det mot ett berg i ett skogsområde.

Flygkraschen skedde i mars och alla ombord på planet dog.

Övervakningskameror som fångade planets sista sekunder i luften visar att det störtade i princip vertikalt mot marken.

Svarta lådan avslöjar

Nu har utredare från den amerikanska haverikommissionen gått igenom Boeing-planets svarta låda och hittat tecken på att någon av de bägge piloterna orsakat den katastrofala kraschen.

– Planet gjorde som det blev tillsagt att göra av någon i cockpit, säger en amerikansk utredare till Wall Street Journal.

De kinesiska myndigheterna uppges inte ha meddelat sina amerikanska kollegor om att de ska ha hittat några mekaniska problem med planet.

Omständigheterna kring den här kraschen påminner om de vid kraschen i Alperna 2015.

China Eastern Airlines har sagt att både flygkaptenen och styrmannen var vid god hälsa och att ingen av dem ska ha haft några kända problem med vare sig ekonomin eller familjesituationen.

I mitten av april återupptog China Eastern Airlines sina flygningar med plan av modellen Boeing 737–800 efter att ha ställt dem på marken efter kraschen.

Kinesiska myndigheter har inte heller lämnat några nya rekommendationer kring flygningar av plantypen.

Vädjade desperat

Flera experter menade tidigt att omständigheterna kring kraschen – att planet flög på en jämn höjd innan det plötsligt störtade utan känd nödsignal eller förlust av flygdata – påminde om tragedin i Alperna 2015.

Germanwings flight 9525 kraschade den 24 mars 2015 mot ett berg i Alperna med 144 passagerare ombord under en flight mellan Barcelona och Düsseldorf. Airbus-planet störtade snabbt och tillsynes oförklarligt.

Utredningen visade att andrepiloten Andreas Lubitz avsiktligt satt autopiloten på att snabbt tappa höjd så att det föll rakt mot bergsområdet efter att ha stängt flygkaptenen ute från cockpit.

Han tog alla ombord med sig i döden.

På ljudinspelningar från cockpit hörs flygkaptenen Patrick Sonderheimers desperata bankanden på dörren och hans röst:

– Öppna den förbannade dörren.

Sedan hörs bara Lubitz lugna andetag innan planet kraschar in i berget.

Kräver två i cockpit

Efter tragedin med Germanwings krasch krävde ett flertal länder att det alltid finns två personer i cockpit för att kunna larma vid sjukdomsfall – eller för att förhindra att en besättningsmedlem försöker krascha planet avsiktigt.

Behöver en av piloterna exempelvis gå på toaletten får en flygvärdinna gå in i cockpit under dennes frånvaro.

Olycksplanet är ett sex år gammalt Boeing 737–89P. 737–800-serien är en av de vanligaste i världen och bara i Kina finns 1 177 exemplar av serien.

Följ ämnen i artikeln