”Hans liv tog slut alldeles för snabbt”

Uppdaterad 2015-03-09 | Publicerad 2015-01-01

Vännerna i Sverige sörjer Marco Grippeling från flight MH17

stockholm/filipstad. Marco Grippeling, 48, satt där projektilerna träffade flight MH17.

Han blev ett av många offer när tre ofattbara flygkatastrofer skakade världen under 2014.

Tusentals anhöriga försattes i sorg – även i Sverige.

– Det kom som en chock. Han levde ett bra liv som tog slut alldeles för snabbt, säger Ruud Hoebe, 47.

En enda kroppsdel.

Förutom alla anhörigas minnen är det allt som finns kvar av datasäkerhets­experten Marco Grippeling.

Han satte sig på flight MH17 den 17 juli i somras för att flyga hem till sin fru i Australien. Kvällen före hade släktingarna i Holland ordnat en stor fest för honom på Nordsjöstranden. Det var dags att ta adjö efter några veckor av umgänge och jobb i hemlandet.

– Men det blev sista gången de såg honom.

Det berättar kusinen Ruud Hoebe som bor i Filipstad tillsammans med frun Mariska Hoebe, 44, och två söner. Familjen flyttade till Sverige och Värmland för dryga två år sedan efter att ha besökt en inflyttningsmässa i Holland där Filipstads kommun presenterade sig.

Ruud Hoebe växte upp tillsammans med kusinen Marco Grippeling i småstaden Castricum utanför Amsterdam. Under alla år höll de kontakten och träffades så ofta som möjligt trots att de bodde långt ifrån varandra.

Men den 17 juli kom ett samtal om att något kunde ha hänt Marco Grippeling.

Nyheten om ett nedskjutet passagerarplan i Ukraina hade nyss briserat. Flight MH17 hade avgått från Amsterdam på väg mot Kuala Lumpur i Malaysia - men försvann från radarskärmarna över Donetsk i östra Ukraina. Planet störtade ner i ett krigsdrabbat ingenmansland som kontrollerades av ryska paramilitära rebeller.

”Alldeles obegripligt”

– Min pappa ringde och berättade att ett stort flygplan hade störtat och att min kusin kanske finns ombord. Det kändes alldeles obegripligt, säger Ruud Hoebe.

Efter den första chocken följde ett par dagar av ovisshet. Mariska Hoebe berättar att släkten inte kunde vara helt säker på att Marco Grippeling verkligen fanns ombord på planet - men mycket tydde på att så var fallet. Släktingen fanns med på passagerarlistan och på Facebook hade han själv publicerat en uppdatering där han tackade för veckorna i Holland.

– Man blev ju chockad och ville inte tro att det var sant. Men när jag hörde talas om flygolyckan tänkte jag på honom direkt. Jag hade ju läst vad han skrev på Facebook och visste att han skulle resa, säger Mariska.

Bara några månader tidigare - i början av mars - hade flight MH370 försvunnit spårlöst under en flygning från Kuala Lumpur till Kinas huvudstad Peking.

De två flygkatastroferna har flera lik­heter.

Båda planen tillhörde flygbolaget Malaysia Airlines och var på väg till eller från Kuala Lumpur. Båda planen var av samma modell, Boeing 777.

Men flight MH370 är fortfarande spårlöst försvunnen - trots en massiv sökoperation i Indiska oceanen. Och vad som hänt är fortfarande en gåta.

I fallet MH17 - flighten där Marco Grippeling fanns ombord - störtade planet rätt ner i det östukrainska åkerlandskapet och splittrades i tusentals bitar. Redan samma dag gick USA och Ukraina ut med att planet hade träffats av en luftvärnsrobot som avfyrats från marken.

Vill inte spekulera

I dag utgår de flesta staterna i västvärlden ifrån att det var proryska rebeller som av någon orsak sköt ner planet. Enligt flera ögonvittnen som BBC varit i kontakt med sågs rysktalande personer utan lokal accent hantera det avancerade luftvärnssystemet Buk i just det område där MH17 sköts ner bara timmar före kraschen. Och enligt bland andra BBC var det av allt att döma också detta kraftfulla vapen från sovjettiden som beseglade ödet för de 298 personerna ombord.

Samtidigt hävdar Ryssland att det var ett ukrainskt stridsplan som sköt ner passagerarplanet.

– Det låter för mig väldigt skruvat, har Stefan Noréen, före detta statssekreterare och Rysslandsexpert, sagt tidigare till Aftonbladet.

Den nederländska haverikommissionen har ännu inte tagit ställning i skuldfrågan men slog tidigt i höstas fast att planet hade träffats av ”ett stort antal föremål utifrån”. Familjen Hoebe i Filipstad har valt att inte spekulera i vem som bär skulden för katastrofen.

– Vi är inga experter men hoppas att det blir en ordentlig utredning. Det är viktigt för de anhöriga att få veta vad som egentligen hände, säger Ruud Hoebe.

Merparten av passagerarna ombord på MH17 var från Holland och fem dagar efter katastrofen flög den holländska staten hem 200 kroppar till Eindhoven med ett stort militärt fraktplan. På tv-bilder syntes likbil efter likbil rulla förbi kamerorna samtidigt som landssorg utlystes.

– Egentligen var det först då som det här sjönk in. När man såg bilderna på alla de här begravningsbilarna som förde till­baka kropparna till de anhöriga över hela Holland, säger Mariska Hoebe.

Men för Marco Grippelings familj fanns ingen kropp att begrava.

– Han hade sin plats precis där den här missilen gick in i planet så familjen var länge förberedd på att de kanske aldrig skulle hitta något, säger Mariska.

Minnesceremoni i september

Först långt senare hittades en kroppsdel som de holländska utredarna kunde slå fast tillhörde Grippeling med hjälp av dna-teknik, berättar hon.

I början av september hölls en stor minnesceremoni för Marco Grippeling på stranden längs den holländska Nordsjökusten. Mariska Hoebe berättar att människor från hela världen var på plats. Hon visar upp inbjudningskortet till ceremonin. På framsidan står texten: ”Älska det liv du lever, lev det liv du älskar”.

– Det var hans livsmotto, att leva livet. Och det är det enda positiva som kommit ur det här, att man tänker extra mycket på vad som är viktigt i livet och att det kan ta slut väldigt fort, säger Mariska.

Hon berättar om den stora sorg som Marco Grippelings fru Angela fortfarande går igenom.

– Det är mycket svårt för henne nu när hon står alldeles ensam. Att det här flygplanet sköts ner hade ju ingenting med Marco att göra. Det var inte hans krig.

Fakta MH17 - 298 döda i Ukraina

Malaysia Airlines flight MH17 lyfte från Schipholflygplatsen i Amsterdam den 17 juli klockan 12.14. Målet var Malaysias huvudstad Kuala Lumpur. Fyra timmar senare bröts kontakten med planet över östra Ukraina, 50 kilometer från ryska gräns­en. Planet hade kraschat i närheten av byn Hrabove i den oroliga regionen Donetsk-Oblast som i praktiken kontrollerades av pro-ryska rebeller. Kring 17.30 nådde de första nyhetsflasharna omvärlden. Trekvart senare rapporterade en Reutersreporter om bränder och döda kroppar på nedslagsplatsen. Kort där­efter uppgav Ukrainas president Petro Porosjenko att planet kan ha skjutits ner och senare på kvällen rapporterades amerikanska underrättelseuppgifter om att planet träffats av en luftvärnsrobot.Snart beskyllde centralregeringen i Ukraina, samt USA, proryska separatister för att ha skjutit ner planet. Ryssland anklagade den ukrainska militären. I dag utgår de flesta västländer från att det var rebellstyrkor med kopplingar till Ryssland som sköt ner planet. 298 personer dog i kraschen. Ingen ombord överlevde.

Fakta MH370 - spårlöst försvunnen

Malaysia Airlines flight nummer MH370 lyfte från Malaysias huvudstad Kuala Lumpur den 8 mars klockan 00.41 mot den kinesiska huvudstaden Peking. En dryg halvtimme senare hördes det sista meddelandet från planet: ”God natt Malaysian 370” hälsade kaptenen Zaharie Ahmad Shah flygledarna. Några minuter senare avvek planet från den planerade rutten. Flera försök gjordes att kontakta planet utan något svar och klockan 01.41 mottogs det sista radarekot från MH370 - som därefter försvann. Först klockan 04.49 aktiverades en räddningsinsats i Malaysia för att hitta det försvunna planet. Klockan 7.38 på morgonen mottogs den sista satellitsignalen från planet, vilket innebär att planet ska ha varit luftburet i totalt kring fem timmar, skriver Wall Street Journal. En omfattande räddningsinsats med 26 länder deltog i sökandet i Indiska oceanen där planet tros ha störtat. Än i dag är försvinnandet ett stort mysterium. Inga vrakdelar eller spår från de 239 personerna av 15 nationaliteter ombord har hittats i det 93 000 kvadratkilometer stora sökområdet.

Fakta QZ8501 - störtade i oväder

Den 28 december klockan 05.35 lyfte flight QZ8501 från malaysiska lågprisbolaget Air Asia från Surabaya i Indonesien med destination Singapore. En dryg halvtimme efter start bad piloterna om att få ändra rutt och stiga till en högre höjd på grund av dåligt väder, men nekades av flygledningen eftersom ett annat flyg var i vägen. Klockan 07.24 bröts kontakten. Ingen nödsignal hade då skickats ut. Planet var en Airbus 320-200 som levererades till Air Asia 2008 och har 23 000 flygtimmar bakom sig. 149 av passagerarna var från Indonesien, tre från Sydkorea, en från Singapore, en från Malaysia och en från Storbritannien.

Av besättningen var sex personer från Indo­nesien och en, andrepiloten, från Frankrike. I drygt två dygn fick de anhöriga leva i ovisshet om vad som hade hänt med planet. I går hittades vrakdelar och kroppar i havet utanför Borneo. Ingen ombord tros ha överlevt kraschen.

En teori som förts fram är att planet höll för låg fart när det flög in i ett åsk­oväder.