Många riskerar att bli blåsta i e-julhandeln

Uppdaterad 2019-07-02 | Publicerad 2015-12-22

Josefine Rietz blir kanske utan julklappar på julafton - eftersom hennes beställning inte kommit.

Var fjärde julklapp köps i år på internet – och därför kan det bli tomt under granen hos många familjer, då e-butikerna inte lyckas hålla sina löften.

– Jag är väldigt besviken, säger Josefine, 28, som ännu inte fått hem julklapparna hon beställt till sin dotter.

”Beställ före den 16 december och få dina julklappar under granen till julafton”.

Det lovade flera företag på internet – men trots att kunder beställt långt tidigare verkar det för många bli tomt under granen.

– Jag beställde alla min dotters julklappar och nu är jag orolig för att jag måste förklara för henne varför hon inte får några, säger Josefine Rietz, 28, som är en av de drabbade.

Den 27 november gjorde Josefine en stor beställning på sajten jollyroom.se. Precis som vanligt var hon ute i ”god tid” för att ha det avklarat och kunna slå in klapparna i lugn och ro – och för att vara på den säkra sidan.

– Jag beställde en av min dotters största önskningar, säger hon.

Trots att företaget lovat att leverera till julafton så har paketet två dagar före den 24 inte ens skickats iväg från lagret. Nu riskerar Josefines treåriga dotter att bli utan julklappar och framförallt den klädhängare till prinsessklänningarna som hon ska få.

– Får hon inte sina julklappar så skulle man känna sig som världens sämsta mamma, säger Josefine.

”Står utan julklappar”

Flera företags Facebooksidor svämmar över av arga kommentarer från personer som inte verkar få sina julklappar i tid till julafton.

”Det verkar inte bara vara jag som inte får mitt paket! Hade jag vetat detta hade jag aldrig beställt från er!", skriver en kvinna på Jollyrooms Facebooksida.

Tidigare har Aftonbladet rapporterat om CDON:s problem med att leverera i tid. Och många oroliga läsare har hört av sig:

”Nu tre dagar innan julafton står vi utan julklappar, ovetandes om de är på väg eller om de inte kommer alls”, skriver läsaren Malin.

Hon och hennes mamma gjorde sin julbeställningar den 27 november samt den 2 december – och än så länge har de inte fått några paket.

Företaget: Vissa blir utan

Att köpa julklappar på internet blir allt vanligare. Mer än var fjärde klapp i år har köpts på nätet, enligt en ny undersökning från PostNord.

Något en del kunder kanske ångrar, då leveranslöftena verkar svåra att hålla för vissa.

– Vi gör allt i vår makt för att det här ska lösas på bästa möjliga sätt. Vi tar på oss ansvaret och har vi lovat att den ska komma innan jul och den inte gör det så ska vi givetvis följa upp och kompensera de som drabbas, säger Ole Sauar, vd på Jollyroom.

Trots att det bara är två dagar kvar till julafton tror Ole Sauar att de flesta ordrar kommer att kunna levereras i tid.

– Vi jobbar för att de ska få möjlighet att hämta ut paketen innan jul, men det kommer vara de som inte får sina beställningar. Exempelvis de som bor långt upp i Sverige eller på mindre orter, säger han och påpekar att de gör allt i sin makt.

Följ ämnen i artikeln