Preems hårda kritik mot förslaget om minskning av förnybart i tanken

Ebba Busch: ”Gnäll från oljejättar”

Uppdaterad 2022-02-09 | Publicerad 2022-02-08

Kristdemokraterna och flera andra partier vill minska kravet på förnybart i tanken.

Nu får de massiv kritik från Preem – som menar att det skulle slå undan benen för bolagets miljardsatsning på förnybart.

– Jag tycker ärligt talat att kritiken är oförskämd. Tillfället kunde inte vara sämre valt för gnäll från oljejättar, svarar KD-ledaren Ebba Busch.

Alla riksdagspartier utom Sverigedemokraterna var i somras överens om att höja kravet på förnybart i tanken, så kallad reduktionsplikt. När bensin- och dieselpriserna nu skenar vill flera partier minska kravet, detta eftersom förnybart driver upp priset.

Kristdemokraterna kräver en minskning till 14 procent, Sverigedemokraterna till 5 procent. Även Moderaterna och Vänsterpartiet har öppnat för en minskning.

Alla utom SD var tidigare överens om att höja kravet på förnybart i tanken.

Om KD:s förslag blir verklighet skulle Sveriges växthusgasutsläpp öka med 55 miljoner ton fram till 2030, enligt beräkningar som Preem tagit fram.

– Det motsvarar hela Sveriges totala utsläpp under ett helt år. Eller hundra gånger så mycket som inrikesflyget släpper ut varje år, säger Ludwig Kollberg på Preem.

Drastiska förslag utan analys

En minskning av reduktionsplikten skulle också slå hårt ekonomiskt mot Preem. Bolaget har investerat många miljarder kronor i nya anläggningar för förnybara drivmedel. Att politikerna svänger i en så viktig fråga på mindre än ett år är beklagligt, anser Kollberg.

– I somras stod sju av åtta riksdagspartier bakom reduktionsplikten, det har funnits ett jättestarkt stöd. Nu anklagar vissa partier reduktionsplikten för att vara grunden till energikrisen vi ser nu. Faktum är att det finns många faktorer som påverkar på bensin- och dieselpriset. Att reduktionsplikten helt plötsligt blivit politiskt slagträ inför valet är beklagligt, säger kommunikationschef Ludwig Kollberg.

Rickard Nordin delar Preems uppfattning att en svängning i frågan skapar osäkerhet för industrin.

Kollberg tillägger att det vart tredje år görs en analys av Energimyndigheten och att partierna borde vänta på den istället för att komma med utspel.

– Reduktionsplikten måste kunna diskuteras, men vi är kritiska till att man väljer att komma med sådana här drastiska förslag utan att först göra en fullständig konsekvensanalys.

Centern: De lämnar walkover

Centerpartiets klimatpolitiske talesperson Rickard Nordin är också kritisk till kraven från KD och SD.

– Sänker man så mycket så har man gett upp och lämnat walkover i klimatfrågan. Vi kommer missa Parisavtalet, säger han.

Nordin delar Preems uppfattning att en svängning i frågan skapar osäkerhet för industrin.

– Tusentals jobb i industriomställningen hotas om man inte vet vad som gäller.

C vill införa reseavdrag på langsbygden.

Ebba Busch: Oförskämt

För att få ner priset vid pumpen vill C istället att skatten på förnybart sänks och införa större reseavdrag på landsbygden.

Kristdemokraterna partiledare Ebba Busch skriver i ett mejl att Preems kritik är oförskämd. ”Literpriset på diesel har chockhöjts från under femton till över tjugoen kronor på ett enda år. Svenska folket dignar under dieselpriser, till följd av regeringens politik.”

Hon fortsätter:

”Preems perspektiv är mycket snävt. Den stora mängd biobränsle som Sverige nu dammsuger på världsmarknaden tränger ut andra länder från hållbar biobränsle-produktion och ökar efterfrågan på bland annat palmolja och åkermark som egentligen behövs för till exempel livsmedelproduktion. Det är inte hållbart och detta är något miljöorganisationer och myndigheter påtalat i flera år.”

Tillfället kunde inte vara sämre valt för gnäll från oljejättar, svarar KD-ledaren Ebba Busch på kritiken.

Nödvändigt att sänka

Moderaterna har inte specificerat hur en sänkning skulle kunna se ut, mer än att partiet vill diskutera frågan. Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar sa nyligen till Sveriges radio att reduktionsplikten måste sänkas, men inte hur mycket.

V:s klimatpolitiska talesperson Jens Holm skriver i ett mejl att sänkningen är nödvändigt för skydda svensk skog, samt att det kommer vara omöjligt att producera så mycket biobränslen som krävs. Holm vill också att minskningen av reduktionsplikten kompenseras med andra skarpa klimatåtgärder.