Elsparkcyklar ifrågasätts efter dödsolycka

David Carlsson/TT

Uppdaterad 2019-07-23 | Publicerad 2019-05-31

Person som kör en elsparkcykel i Stockholm. Arkivbild.

Elsparkcyklarna ska bort från gatorna, tycker Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre sedan en ung man omkommit i Helsingborg.

– Det är ett fordon som inte ska vara i trafiken, säger han.

En 27-årig man på elsparkcykel uppges kommit i hög fart från en backe när han krockade med en bil i Helsingborg sent på torsdagskvällen. Han fördes med ambulans till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda.

Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre har varnat för farorna med det trendiga fordonet tidigare, och han är inte förvånad över att det nu har skett en dödsolycka.

– Vi har tyvärr bara väntat på att det skulle komma en allvarlig olycka, och så klart är det extra tragiskt att någon omkommer, säger han.

Varken elcykel eller moped

De senaste månaderna har antalet elsparkcyklar i storstäderna ökat rejält. Bara i Stockholm finns det ungefär 1 500 elsparkcyklar till uthyrning på stadens gator och i Malmö ungefär 700.

Problemet med fordonen är att det fortfarande är oklart hur de ska definieras, enligt Hans Cassepierre. Det är ingen elcykel, som får gå max 20 kilometer i timmen när den saknar pedaler och som omfattas av särskilda krav vad gäller bland annat bromsarna. Elsparkcykeln är heller ingen moped.

– Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken.

Få förare använder hjälm

Han hävdar att många elsparkcyklar i praktiken går snabbare än det som är beskrivet, vilket kan orsaka olyckor. Dessutom är det få förare som har hjälm.

Nu är det upp till polisen att bedöma om det ska vara fortsatt tillåtet att köra elsparkcykel, förklarar utredaren på Transportstyrelsen.

– Men det är företagen som ställer ut dem som måste ta sitt ansvar. Antingen ser de till att de uppfyller kraven för eldriven cykel, eller så tar de sina elsparkcyklar ur trafik.

Företaget uttrycker sorg

Företaget vars fordon var inblandat i dödsolyckan meddelar att man samarbetar med polisen för att skapa sig en bild av händelsen.

”Vi beklagar det inträffade, våra tankar går till familj och anhöriga”, skriver företaget i ett pressmeddelande och understryker att trafiksäkerheten är en viktig fråga.

De eldrivna sparkcyklarna placerades ut i Helsingborg endast ett dygn innan dödsolyckan skedde. Oscar Grönvall, trafikchef på stadsbyggnadsförvaltningen, säger nu till SVT Nyheter Helsingborg att företaget, till följd av dödsolyckan, kommer att begränsa möjligheten för folk att använda fordonen på kvällstid.

– Det stämmer att de kommer samlas in tidigare, när vet jag inte, säger han till kanalen.