Lena K Samuelsson ny publisher för Aftonbladet

Publicerad 2018-03-07

Lena K Samuelsson blir ny publisher för Aftonbladet i samband med att Sofia Olsson Olsén meddelar att hon lämnar tidningen.

– Jag har en lång historia med Aftonbladet och har alltid varit nära tidningen. När jag gick in som tf sa jag att det här gör jag av kärlek till Aftonbladet, och det kvarstår fortfarande, säger Lena K Samuelsson.

Raoul Grünthal, vd för Schibsted Media och styrelseordförande i Aftonbladet, säger att Aftonbladet får en erfaren publicist som kan fortsätta driva och utveckla verksamheten.

Lena K Samuelsson är en av mediekoncernen Schibsteds mest erfarna redaktörer med över 20 år som publicist. Hon var nyhetschef och biträdande redaktionschef på Aftonbladet i över ett decennium innan hon 2001 blev chefredaktör på Svenska Dagbladet och under tolv år ledde ett omfattande förändringsarbete på tidningen. 2013 gick hon vidare till Schibsteds internationella ledning, med ansvar för kommunikation, varumärke och samhällsansvar.

Lena K Samuelsson.

– Lena K Samuelsson är en erfaren publicist och mångårig redaktionell ledare. Hon har en helhetssyn på både journalistiken och affären och är därför väl lämpad att ta över och fortsätta driva Aftonbladets utveckling framåt, säger Raoul Grünthal.

Både från sin roll på Svenska Dagbladet och i Schibsteds ledning har Lena K Samuelsson följt Aftonbladet nära.

– Det är en glädje att vara tillbaka på Aftonbladet och jobba med det kraftfulla och kompetenta laget som finns här. Aftonbladet har under många år byggt en unikt stark position som svenska folkets nyhetskälla. Nu ser jag fram emot att tillsammans med alla medarbetare ta nästa stora steg på den digitala resan och utveckla både journalistiken och affären för alla våra läsare, tittare och kunder, säger hon.

Lena K Samuelsson efterträder Sofia Olsson Olsén som i december förra året blev sjukskriven till följd av det hårda trycket mot tidningen samband med #metoo. Lena K Samuelsson gick då in som tillförordnad publisher.

”Vill gå vidare i yrkeslivet”

Sofia Olsson Olsén tillträdde som publisher för Aftonbladet i april 2016, efter att ha varit tillförordnad publisher sedan december 2015. Innan dess hade hon under nio år arbetat på tidningen som bland annat redaktionschef, HR-chef och Plus-chef.

– Under min rehabiliteringstid har jag kommit fram till att jag vill gå vidare i yrkeslivet. Aftonbladet är en fantastisk arbetsplats med en unik ställning i samhället. Att lämna är därför inte lätt. Men nu mår jag bra igen och har landat i beslutet, säger Sofia Olsson Olsén.

– Jag beklagar att Sofia Olsson Olsén lämnar oss, men respekterar hennes beslut. Jag är imponerad över det arbete hon och hennes team åstadkommit. Förra årets resultat på 255 miljoner kronor, en digital kundbas på en kvarts miljon prenumeranter och ledande på digitala intäkter talar för sig självt, säger Raoul Grünthal. 

– Sofia Olsson Olsén har under sin tid som publisher stärkt Aftonbladets position ytterligare och visat för andra europeiska publicister att det går att konkurrera med de amerikanska jättarna. Jag kommer att sakna hennes driv, glädje och engagemang, säger han. 

Lena K Samuelsson tillträder som publisher och ansvarig utgivare för Aftonbladet med omedelbar verkan.

ANNONS