Klarnas chef pratar om öppenhet men vägrar svara på frågor

MARTIN SCHORI: Frågor tenderar att fortsätta hopa sig om de inte får svar

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski

Tänk er att Handelsbanken blandat ihop en bunt nycklar till sina bankfack och delat ut dem till kunder på måfå.

Det går att jämföra med Klarnas haveri igår med läckande kunduppgifter, menar DI:s krönikör Richard Bråse.

Om vi tänker att Handelsbanken gjort just så, tror ni de hade försökt städa av uppmärksamheten med ett par tweets och ett skriftligt uttalande?

Knappast. Men det är så uppstickarbolaget Klarna hanterat skandalen. Vd:n Sebastian Siemiatkowski, som av sina sociala medie-konton att döma har en sval relation till journalister, har avvisat varje försök till intervju. Både från vår medarbetare Elle Kari Karlsson och alla andra redaktioners reportrar. Redan före torsdagen haveri har Aftonbladets reporter Gustaf Tronarp sökt Siemiatkowski under tre månader, förgäves.

Det är sällan en bra taktik, för frågor tenderar att fortsätta hopa sig om de inte får svar.

Attendos vd Martin Tiveus försökte också ducka

Det är nog också särskilt illa om man tidigare själv pratat högt om hur viktigt det är med ”öppenhet, dialog och transparens”, vilket Sebastian Siemiatkowski gjort.

 

Att prata om öppenhet och inte svara på frågor i en intervju skapar en förtroendespricka. Man måste leva som man lär och man måste göra det som man säger.

 

Orden är inte mina, utan pr-konsulten Hampus Knutssons. Han pratade då inte om Klarnas vd, utan om Attendo-chefen Martin Tiveus som försökte samma sak – att ducka frågor mitt i en stor förtroendekris.

 

Den här veckan har Aftonbladet granskat miljardkoncernen Kronfågel, ett företag som likt storbankerna Klarna utmanar funnits på marknaden i decennier. De har agerat precis tvärtemot Klarna. Cheferna har ställt upp på intervjuer och suttit ner med våra reportrar.

Förtroendet har kraschlandat

Klarna har miljontals kunder världen över och de har fortfarande många frågor, som inte fått svar.

Förtroende är ju kärnan i Klarnas verksamhet, som Siemiatkowski själv säger. Enligt DI:s Richard Bråse har det nu ”kraschlandat” och det borde ligga i Klarnas intresse att försöka återfå det. Ett sätt är att vara tillgänglig för granskning .

 

Sebastian Siemiatkowski vill, återigen enligt sig själv, vara en ”mardröm för banketablissemanget”. Men i just den här aspekten – att vara tillgänglig – har han nog mycket att lära från etablerade bolag.