Designer från Malmö gör världens dyraste mobiler

Uppdaterad 2019-11-22 | Publicerad 2019-11-17

Världens dyraste mobil släpptes i somras och kostar 25 000 dollar. För det får man en unik skapelse i bland annat krokodilskinn, guld och diamanter. Under skalet finns en Iphone.

Cristiano Ronaldo, Neymar och David Guetta är bara några av alla kändisar som går runt med specialtillverkade mobiler från lyxvarumärket med rötterna i Malmö.

Nu berättar företagets grundare, Puia Shamsossadati från Malmö, om hur han som oetablerad doldis fick världens kändiselit att börja betala över 50 000 kronor för guld- och diamantprydda Iphone.

I somras släpptes världens dyraste iPhone. Den kostar 25 000 dollar – nästan en kvarts miljon i svenska pengar – och har ett hölje gjort av rent guld och äkta alligatorskinn. Vad många inte vet är att det är en svensk designer som ligger bakom denna skapelse.

Doldis från Malmö

Malmökillen Puia Shamsossadati, 42, är helt okänd för den breda allmänheten. Men i lyxkonsumtionskretsar – och på Instagram – ser läget helt annorlunda ut.

Shamsossadati är nämligen grundare av lyxvarumärket Golden Concept. Sedan starten 2015 har intresset för deras specialgjorda mobiler och mobiltillbehör vuxit sig allt starkare. I synnerhet bland världens kändisar.

Falcao först

– Allt började med fotbollsspelaren Radamel Falcao, berättar Puia Shamsossadati. Han tjänade närmare 250 000 pund i veckan men lyckades inte göra några mål i Manchester United. Mitt i allt det här fick de brittiska dagstidningarna nys om att han gick runt med en iPhone i äkta guld, och i samband med detta blev historien om Golden Concept plötsligt viral.

Daily Mirror var en av många brittiska tabloider som skrev om Falcaos dyra mobil när det begav sig.

Falcaoskriverierna satte verkligen bollen i rullning för Golden Concept. Idag har Puia Shamsossadati kändisar som Cristiano Ronaldo, DJ Khaled, Luis Fonsi och sultanen av Brunei i sitt kundstall.

Via Instagram

I början hittade många av dessa kändisar till Golden Concept genom ett Instagramkonto som Puia Shamsossadati startade.

This Is A Man’s World, som kontot heter, består av bilder på sådant som Shamsossadati finner inspirerande: lyxiga klockor, nya bilar, vackra platser och fin arkitektur. Kontot har i skrivande stund 1,8 miljoner följare.

Tidigare brukade Puia Shamsossadati med jämna mellanrum gå in och kolla vilka kändisar som följde This Is A Man’s World. Om det var någon som han själv tycker verkar intressant så hörde han av sig och frågade om personen i fråga skulle vara intresserad av en specialdesignad mobil.

Gav Götze erbjudande

Det var på denna väg som den tyske fotbollsspelaren Mario Götze fick upp ögonen för Golden Concept.

– Året innan jag kom i kontakt med Götze hade han avgjort VM-finalen mot Argentina. När jag såg att han följde This Is A Man’s World blev jag jätteglad och skrev ett meddelande till honom på Instagram. Jag berättade att jag var ett stort fan och att jag var en up-and-coming designer från Malmö. Ett par dagar senare hörde hans manager av sig och bad om mer detaljer, berättar Puia Shamsossadati.

Puia Shamsossadati, 42, grundare av Golden Concept.

Skräddarsydd och unik

Golden Concepts telefoner är i grunden en Iphone. Puia Shamsossadati, utbildad industridesigner, plockar isär och bygger om dem enligt kundens önskemål tillsammans med sina medarbetare. Vissa telefoner kan kosta upp emot 50 000 kronor.

– Det är ju inte så att vi hittat en tillverkare som bara kan leverera färdiga Iphones i guld och andra exklusiva material. Alla designer är unika och ofta skräddarsydda efter kundernas önskemål. Jag ritar alla designer själv från scratch och sätter min signatur på allt som vi levererar, säger Puia Shamsossadati.

Tusentals diamanter

Vad är det du gör då, mer specifikt?
– Jag brukar plocka isär allt förutom metallramen. Vissa vill byta ut glaspartiet till läder eller marmorsten. Vissa kanske vill ha en särskild blomma i guld som jag får designa. Vissa, som en kille i Indien, vill ha 4 000 smådiamanter på baksidan och kanterna. I sådana fall får jag anlita en juvelerare.

4 000 smådiamanter? Det låter inte vidare praktiskt. Vad gör han om några ramlar av?
– Ja hans var väl något av ett extremfall. Samtidigt tror jag inte att han bryr sig om några diamanter trillar av. För det här klientelet är det här ingen jättekostnad. Blir telefonen gammal eller sliten slänger de bara den och köper en ny.

Men vad säger Apple om allt det här? Är de cool med att ni gör om deras produkter på det här sättet?
– Vi gör ju det här på uppdrag av våra kunder. Det är de som vill ha dessa förändringar. Tittar man på bilbranschen finns det företag som Mansory, som gör om dyra Ferraris och Lamborghinis utifrån hur kunden vill ha det. Det är precis samma sak!

Harrods i London

För närvarande sker majoriteten av Golden Concepts affärer över internet. Men framöver är planen att även finnas på utvalda platser runt om i världen. Lyxvaruhuset Harrods har redan tagit in några produkter. 

– Vi är i dialog med några lyxvaruhus i USA, England, Indien och några på den arabiska halvön, avslöjar Puia Shamsossadati.

Inget i Sverige?
– Med tanke på den svenska mentaliteten och att man har en lite annan bild av vad lyx och konsumtion är här så tror jag inte det är aktuellt. Vi har inte särskilt många kunder från Sverige, så det är ingen marknad vi prioriterar.