Maria, 51: Jag fick inte beställa vin för att jag sitter i rullstol

Publicerad 2019-12-29

Maria Johansson, 51, som är rullstolsburen, nekades två gånger att beställa ett glas vin på krogen en fredagseftermiddag efter jobbet. Restaurangchefen hävdade att den spiknyktra Maria var för alkoholpåverkad.

Nu stäms restaurangchefen av Diskrimineringsombudsmannen i tingsrätten för diskriminering och krävs på skadestånd.

– Jag vill ha upprättelse, naturligtvis, säger Maria Johansson. Diskriminering ska inte kunna passera. Ingen ska heller ljuga om mig. 

Maria Johansson besökte i mars förra året Farsta Centrum söder om Stockholm. Hon hade föreläst vid en nätverksträff i Farsta på organisationen DHR, som står för Delaktighet Handlingskraft Rörelsefrihet, en organisation som arbetar för ett jämlikt samhälle för personer med nedsatt rörelseförmåga. 

Efter föreläsningen uträttade hon ärenden i centrumet och ville sedan, som en del gör en fredagseftermiddag, avrunda arbetsveckan med ett glas vin innan hemfärd.

– Jag hade inte egen bil den dagen och skulle ta färdtjänst hem.

Det hade blivit sen eftermiddag då hon rullade in med sin rullstol på en restaurang i centrumet. Maria beställde ett glas rosé men möttes genast av en huvudskakning från servitören i baren, som också var restaurangens chef.

− Jag tänkte först att de inte har rosé här och beställde därför ett glas vitt. 

Men mannen fortsatte att skaka på huvudet.

− Han gjorde en handrörelse för att visa ut mig, han tänkte inte servera mig överhuvudtaget och förklarade inte varför. Det kändes overkligt.

Maria såg att restaurangchefen ringde ett samtal medan hon lämnade krogen samtidigt som hon tog några bilder på kroginteriören.

− Jag sa att jag skulle anmäla det här.

Maria Johansson utsattes för diskriminering på krogen

Restaurangchefen hade mycket riktigt kallat efter två ordningsvakter som hon mötte utanför restaurangen. Maria förklarade situationen för dem och de uppmanade henne genast att anmäla händelsen.

Hon skrev senare ett inlägg på Facebook om det inträffade, som fick en stor spridning. Lokaltidningen Mitti i rapporterade om händelsen och krogägaren uttalade sig.

− Han sa att han nekat att servera mig för att jag var för onykter. Jag var helt nykter vid tillfället!

Varför valde du att anmäla?

− Jag vill ha upprättelse, naturligtvis. Det viktigaste är dock att uppmärksamma den här typen av diskriminering, som alltför många personer med funktionsnedsättning utsätts alltför ofta för. Diskriminering ska inte kunna passera. Ingen ska heller ljuga om mig. Jag kände mig illa behandlad.

Maria menar att mörkertalet kring diskriminering av personer med funktionsnedsättning är stort.

− Anmäler man finns det statistik om det. Jag är jätteglad att DO, efter en lång utredning, driver ärendet och fick tag på väktarna som intygar min berättelse.

Maria tycker att den som har ett serveringstillstånd har en förpliktelse att inte diskriminera, att utveckla sin fingertoppskänsla och kunskap, att se skillnad på någon som har balanssvårigheter, en funktionsnedsättning eller är alkoholpåverkad.

− Det finns många med funktionsnedsättning som nekas att köpa alkohol på restaurang, som får höra att personalen inte tar ansvar för vilka mediciner han eller hon tar. Det finns de som har talsvårigheter och sitter i rullstol som ständigt blir ifrågasatta vid inköp av vin eller öl, det är fruktansvärt.

Strax före jul skickade DO in sin stämningsansökan mot restaurangchefen och yrkar på att tingsrätten dömer honom att betala 30 000 kronor i diskrimineringsersättning.

− Vi har bedömt att det finns ett samband och omständigheter kring händelsen och speciella bevis som gör att vi driver ärendet, säger Karin Ernfors, processförare på Diskrimineringsombudsmannen.

Aftonbladet har sökt restaurangägaren vid upprepade tillfällen.