MH370-sökarna: Vi kan ha letat på fel plats

Publicerad 2016-07-21

Passagerarplanet MH370 försvann spårlöst i mars 2014.

Den massiva sökinsatsen har varit förgäves och företaget som leder arbetet uppger nu att man sannolikt letat på fel plats i två års tid.

– Om det inte är där är det någon annanstans, säger projektledaren Paul Kennedy enligt Reuters.

När MH370 försvann under flygningen från Kuala Lumpur till Peking den 8 mars 2014 befann sig 239 personer ombord.

Sökandet efter Malaysia airlines flygplan har hittills varit fruktlöst – vilket kanske inte är så förvånande när man hör projektledaren Paul Kennedys – summering av insatsen.

Kennedy arbetar på det nederländska företaget Fugro som i två års tid finkammat en yta i Indiska oceanen som enligt Reuters är ungefär lika stor som Grekland.

Sökområdet fastställdes utifrån arbetshypotesen att planet störtade i havet efter en kraftig dykning.

Kan ha sökt på fel plats

Men projektledaren ger nu luft åt teorin att flygplanet kontrollerades hela vägen till slutet vilket skulle innebära att planet gick ned i vattnet utanför sökområdet.

– Om det var bemannat kunde det glida en lång väg. Man skulle kunna glida det bortom vårt sökområde så jag tror att den logiska slutsatsen är att det kanske är det andra scenariot, säger han enligt Reuters.

Paul Kennedy vill inte helt utesluta att planet befinner sig inom sökområdet men uppger att det är långt mindre sannolikt än teorin om att planet åkte längre bort genom en kontrollerad glidning.

– Om det inte är där är det någon annanstans, säger Paul Kennedy.

Många teorier bakom försvinnandet

Myndigheter som utreder försvinnandet har tidigare inte funnit någonting som stödjer teorin om en kontrollerad glidning. Enligt en tidigare analys från den australiska transportsäkerhetsbyrån flög MH370 på autopilot innan det störtade efter att ha fått slut på bränsle.

Teorierna om MH370:s öde har varit många och de franska utredarna som ska avgöra om det föreligger brott bakom försvinnandet har riktat in sig på dråp, terrorism och kapning som möjliga orsaker till kraschen.