Ikoniskt varuhus fick stänga – i 16 år

Sofia Eriksson/TT

Publicerad 2021-06-23

Det anrika franska varuhuset ansågs vara rena dödsfällan för kunder och personal och fick stänga. Men efter att ha fått en rejäl ansiktslyftning slår Samaritaine nu upp portarna igen i Paris – efter 16 år.

När Samaritaine fick stänga av säkerhetsskäl 2005 hade det ikoniska varuhuset sett bättre dagar. Hit gick fransmännen för att köpa en ny kvast eller njuta av utsikten över floden Seine medan art nouveau- och art deco-inredningen allt mer förlorade sin glans.

Med tiden slutade kunderna att lockas av varuhusets slogan ”Du kan hitta allt på La Samaritaine” och kassan sinade. Och när säkerhetsinspektörer upptäckte föråldrade elledningar och brandfarliga material beslutade lyxvarukoncernen LVMH att stänga byggnaden – som slog upp portarna 1869 – för en ordentlig upprustning.

– Det var döende, säger butikschefen Jean-Jacques Guiony, enligt nyhetsbyrån AFP.

När Samaritaine under onsdagen öppnar för allmänheten är det i ny kostym. Jaktutrustning, hushållsartiklar, verktyg och leksaker är ett minne blott som har fått ge plats åt designermärken, påkostade klockor och en stor skönhetsavdelning i källaren.

Starka reaktioner

Det japanska företaget Sanaa har kallats in för att skapa en böljande glasfasad vid Rue de Rivoli, som kritiker ansåg liknade ett duschdraperi när byggplanerna avslöjades 2011. Men enligt arkitekturhistorikern Jean-François Cabestan har varuhuset alltid varit kontroversiellt och väckt starka reaktioner.

– Samaritaine har alltid varit skandalöst, säger han till CNN.

– Från första början var byggnaden prålig, med sin färgstarka emaljpanel och användandet av glas och järn istället för traditionell sten.

Med över 600 varumärken ska det nu finnas något för alla. Från små presenter för några tior till en cykel målad i varuhusets signaturfärger eller en exklusiv parfym.

Frankrikes president Emmanuel Macron har kallat Samaritaine för en ”fantastisk fransk kulturskatt” och har inför återöppningen fått en guidad tur genom lokalerna.

Renoveringen har kostat 750 miljoner euro och förhoppningen är att varuhuset nu ska kunna konkurrera med Printemps och Galeries Lafayette. När pandemin är över är målet fem miljoner besökare om året och ett lyxigt takhotell och flera restauranger ska agera dragplåster för turister.

”Pånyttfödelse”

Renoveringen har dragit ut på tiden och återöppningen har försenats av pandemin. Och bara en handfull av de 750 anställda som för 16 år sedan plötsligt inte hade något jobb att gå till har fått komma tillbaka. Fler än så har intervjuats – men LVMH kräver att säljpersonalen ska kunna minst tre språk.

– Det är en pånyttfödelse, säger 53-årige Mourad Khati, en av de tidigare anställda som nu är tillbaka i varuhuset, till AFP.

– Jag började när jag var 21 år, när jag just hade kommit hit från Kabylia i Algeriet. Då var det mer arbetarklass, i dag är det väldigt exklusivt.