App-larmet i Stockholm: ”Jag kan inte boka tid”

Regionen råkade dessutom öppna för fas 4

Uppdaterad 2021-05-05 | Publicerad 2021-05-04

På tisdagen har det varit svårt att ta sig in i appen Alltid Öppet.

Trycket på appen var högt och dessutom råkade region Stockholm av misstag öppna upp för fas 4. Nu arbetar man för att bli bättre på att möta trycket.

– Vi arbetar nu med att installera nya servrar för att möta trycket, skriver Jessica Fremnell, pressansvarig på Region Stockholm.

För att boka en vaccintid i Region Stockholm ska man gå in via appen Alltid Öppet. Där kan man se vilka vaccintider som finns lediga, om man tillhör åldersgruppen 60 plus.

Men sedan i helgen har många läsare har hört av sig till Aftonbladet och uppgett att appen inte fungerar.

”Den kraschar varje gång jag försöker gå in. Jag kan inte boka tid”, skriver en läsare.

Ett tag under tisdagen har det inte gått att logga in alls i appen. Maria Ahlmark, objektsägare för appen Alltid Öppet, säger att de felsöker problemet nu.

– Jag kan inte gå in på detaljer av flera skäl, men vi jobbar på det, säger hon till Aftonbladet.

Enligt TT råkade regionen dessutom öppna för fas 4 av misstag på tisdagen. Vaccintider på Karolinska sjukhuset gick under tisdagsförmiddagen att boka i regionens egen vårdapp för personer i fas 4, trots att tiderna var avsedda för fas 3. Enligt Claes Ruth som är funktionschef för medicinsk diagnostik på Karolinska sjukhuset, undersöker man nu vad det beror på.

– Vi håller på och tittar på det. Antingen är det en teknisk bugg eller så är det så att folk har utnyttjat systemet, säger han till TT.

Så gör du om du inte kan boka en tid:

Maria Ahlmark säger att fas 4 ännu inte öppnat.

– Den sista fasen har inte öppnat än. Vi kommer meddela allmänheten när den fasen öppnar, säger hon.

Även innan tisdagen har många hört av sig om problem med att boka en vaccintid. Hur ska man göra för att boka en tid?

– Om man är digital vill vi att man bokar via appen, men det finns också nummer man kan ringa för att boka, säger Maria Ahlmark, och fortsätter:

– Man kan exempelvis ha problem därför att man har en gammal telefon som inte är uppdaterad. Kritiken handlar ofta om sådant. Vi tittar självklart på de frågor som vi får till supporten. Mycket är relaterat till teknik.

Hon säger också att det ibland kan ta ett tag att komma in i appen, om det är högt tryck.

– När appen inte fungerar som den ska, kan det handla om att det är många anrop samtidigt och då går det långsammare. Det är som att likna det vid en telefonväxel, om det är många som ringer är väntetiden längre. Så kan det bli i appen också. Om det tillfälligt är så att många vill in i appen samtidigt, rekommenderar jag att man väntar och försöker igen efter ett tag.

Ibland kan det hända att man råkat boka in fler tider än en.

– Då ska man avboka tiderna som blivit fel, så att man inte tar upp tider för andra, säger Maria Ahlmark.

Arbetar för att möta trycket

Region Stockholm skriver i ett mejl till Aftonbladet att man har haft många som försökt logga in för att boka en vaccintid.

– Anledningen till att det är så stora volymer som har loggat in är en ryktesspridning att fas 4 är öppen. När fas 4 öppnar kommer det att sa kontrollerat med åldersintervaller, skriver Jessica Fremnell, pressansvarig på Region Stockholm.

Region Stockholm arbetar nu för att möta det hårda trycket.

– Vi arbetar nu med att installera nya servrar för att möta trycket, skriver Jessica Fremnell.

PODD Kalifornien – och hoppet som återvände

Aftonbladet Daily med Magnus Sundholm, Aftonbladets korrespondent i Los Angeles.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen