Aftonbladet Morgon i samarbete med TV3

Publicerad 2016-09-02

TV3 och Aftonbladet har ingått ett samarbete.

Programmet Aftonbladet Morgon sänds med start den 26 september live även i TV3, måndag till fredag.

– Aftonbladet Morgons unika mix av nyheter och nöje, från klickraketer till seriösa politiska analyser hoppas jag ska passa våra tittare på TV3 som är lite av tv-världens kvällstidning, säger Karin Stjärne, MTG Sveriges programdirektör.

Samarbetet innebär att Aftonbladet Morgon tas in i TV3:s linjära tablå. Programmet sänds måndag till fredag mellan 06.30-9.00 och kommer att fortsätta visas på aftonbladet.se samtidigt som på TV3.

Programmet är en slags kvällstidning i tv-format och leds av Claes Åkeson, Maria Bjaring och Karin Magnusson.

– Roligt att TV3 har förstått vilket bra program Aftonbladet Morgon är och vill köra det även hos sig. Vi vill alltid nå ut så brett som möjligt med vårt innehåll och det ska bli spännande att se hur TV3:s tittare tar emot vårt onlineformat, säger Lotta Folcker, tv-chef på Aftonbladet.

”Snabbt och rappt”

Tittarna får en blandning av nyheter, sport, nöje, och de senaste virala snackisarna. Aftonbladets profiler och experter gästar programmet för att fördjupa och analysera. Stående sidekickar är Henrik Torehammar och Amie Bramme Sey.

– Aftonbladet Morgon är ju allt som en kvällstidning ska vara. Snabbt och rappt, roligt och skvallrigt, men framför allt sylvasst när det gäller, säger Lotta Folcker.

– Får vi kraft i det här samarbetet kommer vi att skaka om marknaden rejält, tillägger hon.

Även vid större nyhetshändelser kommer det finnas möjlighet för TV3 att bryta sina sändningar för att ta in Aftonbladets liverapporter.

– Nu kommer nyheter tillbaka i TV3:s tablå och Aftonbladet Morgon är det perfekta formatet för våra tittare, säger Karin Stjärne, MTG Sveriges programdirektör.

Startade för knappt två år sedan

Aftonbladet Morgon startade för knappt två år sedan och varje sändning har i snitt 350 000 startade strömmar.

– Aftonbladet är Sveriges primära nyhetskälla som vi har möjlighet att ta in i TV3:s tablå och på så sätt komma närmar våra tittare i sin dagliga mediekonsumtion, säger Karin Stjärne.