Här är kiosken som väljer bort cigaretter

Svarar efter stora uppmärksamheten

Publicerad 2021-10-28

PBX-kiosken i Albano säljer varken cigaretter eller starksnus.

Ett beslut som väckt starka reaktioner på sociala medier.

– Jag önskar att folk lyft blicken en aning, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience.

En stressig vardag där du inte hunnit äta frukost hemma. På vägen till jobbet svänger du inom en kiosk där du kan botanisera i ett brett utbud av hållbara frukostförslag.

Det är denna funktion den nyöppnade PBX-kiosken på campus Albano i Stockholm är tänkt att fylla, berättar Reitan Conveniences hållbarhetsdirektör Malin Eklund.

– Man ska kunna känna att ”Om jag handlar här vet jag att någon tänkt efter för att det ska bli så bra som möjligt sett till allt från hälsa och innehåll till produktions- och arbetsförhållanden”. Då tror vi att man som kund ska kunna känna ”Fan vad skönt”, säger hon.

Men än så länge är detta inte den direkta respons kiosken fått. I samband med en artikel i Mitt I svämmade kommentarsfältet över av ifrågasättande svar. Även en Flashback-tråd har tagit ordentlig fart. Nu svarar Eklund efter uppmärksamheten.

– Reaktioner tycker jag är positivt. Allting som engagerar och får folk att fundera, diskutera och ta ställning är i grunden bra. Men ibland kan jag såklart känna att det är tråkigt att vissa väljer att bara se saker på ett sätt. Jag kan känna att personen skulle haft lite mer bakgrund, eftersom hållbarhet är komplext och sällan svart eller vitt, säger hon.

”Det håller jag inte alls med om”

Ett irritationsmoment är att kiosken inte bedriver försäljning av godispåsar större än 100 gram. Men det som fått de flesta att reagera är beslutet att inte ska sälja cigaretter eller snus med mer än 15 milligram nikotin per gram.

– Det beslutet var både lätt och svårt. Cigaretter är värre för folkhälsan än snus. Det finns inte någon hälsosam nivå av rökning. Det är tydligt i forskningen. Det är inte lika tydligt gällande snusprodukter, säger Eklund.

Många av de som är kritiska menar att PBX tar på sig en typ av förmyndarskap i och med valet av produkter.

– Där håller jag inte alls med. Det är inte alls vår intention att vara förmyndare eller att tvinga någon. Tvärtom, handlar det om att skapa valmöjlighet. På många sätt är hållbarhet någonting som politiker pratar om, det är inte folkligt. Vi vill ta hållbarhet närmare kunder, så att kunden känner att man själv kan påverka.

Varför tror du att denna typ av kiosk berör så mycket?

– Det är väl för att det träffar ens vardagsliv eller ens verkliga liv. När debatten känns långt borta från mitt eget liv då är det svårare att se min egen del. Många människor besöker en kiosk flera gånger om dagen eller i veckan, då blir det lite mer konkret vad de kan göra och påverka, säger Eklund.

Pressbyrån och 7-Eleven kan ta efter

Reitangruppen bakom PBX äger både 7-Eleven och Pressbyrån. P:et och B:et i PBX står för just Pressbyrån, medan X:et står för ”innovativt och annorlunda”. Kiosken är ett så kallat levande laboratorium, där framtidens hållbara kiosk ska skapas och experimenteras fram. Utöver cigaretter, säljer man varken produkter innehållande palmolja eller problematiska E-ämnen eller färgämnen.

Om experimentet blir lyckat kan även gruppens andra butiker få uppdaterat utbud.

– Det är inte bara kanske, utan själva tanken med detta. Att det ska kunna komma över och att alla våra butiker ska kunna ta del av det härliga.

– När jag tänker på hållbarhet tänker jag att det nästan är vårt tids industriella revolution. Det är en så stor omvändning att hitta en affärslogik där man både kan tjäna pengar och agera inom planetens gränser, säger Malin Eklund.