Skulle boka dos två – erbjöds dos ett med annat vaccin

Förvirring runt Region Stockholms bokningsapp

Uppdaterad 2021-05-11 | Publicerad 2021-05-10

Sven Vejde, 67, ville boka tid för sin andra vaccindos.

I appen Alltid öppet möttes han i stället av ett erbjudande om att boka tid för dos 1 – igen. Nu med ett annat vaccin.

– Hur i helvete kan jag bli erbjuden en andra första dos? Är jag inte ens registrerad i systemet?

Den 16 april fick Sven Vejde, 67, sin efterlängtade vaccinspruta. Pfizers vaccin, dos 1, står det på vaccinationskortet.

Drygt tre veckor senare loggade han in på Regions Stockholms app Alltid öppet för att se efter om han kunde boka tid för andra dosen. Men där möttes han istället av information att han kunde boka tid för dos ett med Astra Zenecas vaccin.

– Hur i helvete kan jag bli erbjuden en andra första dos? Är jag inte ens registrerad i systemet? frågar han sig.

Sven Vejde.

Fel dos, fel vaccin. Sven Vejde är inte ensam om förvirringen. Många har hört av sig till Aftonbladet med liknande berättelser: Erbjudanden om tidsbokning för dos 1 trots att de redan fått sin första dos.

Enligt Region Stockholms vaccinsamordnare Magnus Thyberg beror detta på att man inte utvecklat någon ”blockeringsfunktion” i appen.

– Vi tänker att man vet att man har fått dos ett, säger han, och lägger till att Alltid öppet först och främst är en bokningsapp. Alla vaccinationer registreras i journalsystemet vaccinera, så även om man råkar boka in sig för dos 1 igen kommer ingen att ”felvaccineras”.

– Om man skulle komma till vaccinationsstället ändå syns det att man fått första dosen. Men det vore ju olyckligt att man nyttjar en tid som någon annan borde ha.

Personer som likt Sven Vejde redan fått sin första dos ska alltså inte boka en ny dos 1–tid i appen.

– Han ska ju inte boka dos 1. Den har han ju redan fått. Han behöver ju boka dos 2, hälsar Magnus Thyberg.

”Ska sjösättas i närtid”

Men än så länge går det inte att boka tid för andra dosen i appen. Många oroliga stockholmare larmar om att det inte går att boka tid över huvud taget, vilket väcker oro för att tidsfristen, alltså den tid som max ska gå mellan doserna, ska löpa ut.

Sven Vejdes kallelse i appen Alltid öppet.

Magnus Thyberg har tidigare sagt till Aftonbladet att det beror på att bokningen ännu inte öppnat, systemet är inte klart.

Folkhälsomyndighetens rekommendation är att den andra dosen av Pfizers vaccin ska ges sex veckor efter den första. Det är även den tidsram som Region Stockholm förhåller sig till.

– Jag förstår att de är frustrerade och vill ha en bättre framförhållning. Men man behöver inte vara orolig. Det finns lediga tider i systemet, vi har koll på hur många som behöver få dos två varje vecka. Då matchar vi antalet tider med det, säger Magnus Thyberg.

Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm.

Men själva bokningsfunktionen är på måndagen fortfarande inte redo att sjösättas. Enligt vaccinsamordnaren görs tester för att ”få en stabil funktionalitet i närtid”. Exakt när kan inte Thyberg svara på, men han hoppas på att kunna öppna bokningen inom de närmsta dagarna.

Regionen siktar fortfarande på att alla kommer få sin andra dos inom tidsgränsen.

– Det är vår bedömning. Vi försöker träffa sex veckor, men rent medicinskt går det att få samma effekt om man får den lite senare, säger Thyberg.

Det gäller även om bokningsfunktionen inte blir klar i tid.

– Känn dig trygg med att vi kommer hitta en lösning, säger Magnus Thyberg.

”Utvecklar information”

När Sven Vejde upptäckte ”dosmissen” ringde han till 1177. Men där fick han inget svar på sina frågor, vare sig varför han erbjöds dos 1 igen eller hur han ska gå till väga för att boka in sig för dos 2.

– Om 1177 som ska informera den breda allmänheten inte ens inom sin organisation lyckas informera sina medarbetare om vad som gäller tycker jag det är allvarligt, säger han.

Hur kommer det sig att ni inte är tydligare med informationen om hur det ligger till och varför det inte går att boka?

– Vi har verkligen försökt göra det. Vi var inte riktigt klara på var vi skulle vara just nu så vi utvecklar informationen hela tiden, säger Magnus Thyberg.

Det gäller både information till allmänheten och till vaccinatörerna. Hur det kommer sig att 1177 saknar informationen kan han inte svara på.

– Jag kan inte svara på exakt vad som hänt. Även de kommer få mycket bättre information när vi lanserar funktionaliteten, säger vaccinsamordnaren.

Sven Vejde fick sin första vaccindos i mitten av april.

PODD Välkommen, fas fyra

Aftonbladet Daily med Nivette Dawod, coronareporter på Aftonbladet.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen