Barbros man dog – då drog Shell in kreditkortet

”Jag är i högsta grad levande”

Uppdaterad 2019-12-28 | Publicerad 2019-12-21

Barbro Eldins man dog i sviterna av sin cancersjukdom.

Då drog Shell in Barbros kreditkort.

– Plötsligt stod det bara ”medges ej” när jag skulle tanka, säger hon.

Barbro Eldin, 74, var på väg till Åkersberga för att köpa julklappar när hon upptäckte att hon behövde fylla på bensin i bilen. Men när hon skulle betala fungerade inte kreditkortet.

– Det var väldigt märkligt, jag hade haft samma kort i 30 år. Jag förstod ingenting. Jag hade ju precis fått ett nytt kort hemskickat, säger Barbro Eldin.

Förvånad ringde hon till Shells kundservice. Där fick hon veta att anledningen till korthaveriet var makens frånfälle tre veckor tidigare. Det var rutin att dra in kreditkortet när någon dör och att den som blir kvar tvingas då söka om ett nytt.

Problemet är bara att det var Barbros eget kort och konto som maken haft ett extrakort till.

– Och jag anser att jag är i högsta grad levande!

Barbro betalade bensinen med ett annat kreditkort.

– Som tur var hade jag ett annat med mig, säger hon.

Hon sitter i sin ombonat julpyntade lägenhet och är besviken på bemötandet från Shell. I sin hand har hon ett brev som hon fått från företaget efter att kortet stängts av.

Där står det hurtigt ”Vad kul att du är intresserad av Shell mastercard!”

– Det är svårt nog att bli ensam. Det här drar ju bara undan mattan ännu mer, säger hon och fortsätter:

– Jag fick inte så mycket som en påringning, inget brev. ”Vi har förstått att din make är död och då måste vi göra så här” – eller någonting i den stilen. Jag tycker det är jättedåligt.

Efter maken Haralds död är ekonomin ansträngd.

– Det här med kontot är kanske ingen stor sak för Shell, men när man har förlorat sin livskamrat är det här det sista man behöver, säger hon och ser ut genom det juldekorerade fönstret.

Följ ämnen i artikeln