Fler containrar i världshaven oväntad effekt av pandemin

Uppdaterad 2021-09-08 | Publicerad 2021-09-07

Ett normalt år tappas 1 400 containrar i världshaven.

Under coronapandemin har förlusterna stigit kraftigt – på några månader föll över 3 500 containrar överbord.

– Tusentals tappade containrar är ett miljöproblem, säger Øssur Hilduberg vid Danmarks haverikommission.

Efterfrågan på containerfartyg sjönk rejält under coronapandemins inledning, men ökade kraftigt under senhösten 2020 när industrins hjul började rulla igen. USA:s import steg med 30 procent på kort tid.

Normalt under ett år tappas 1 400 containrar i haven, enligt World Shipping Council. Nu började långt fler falla från fartygen.

Den 8 december 2020 seglade containerskeppet One Apus in i nödhamn i japanska Kobe. På vägen från Kina hade det tappat 2 200 containrar i en storm utanför Hawaii.

På tre månader tappade containerfartyg över 3 500 containrar i haven, enligt tidningen Ingeniøren.

– Branschen och besättningarna är pressade på grund av våldsam efterfrågan och coronans efterverkningar. Allt som kan segla är ute till sjöss nu, säger analytikern Alan Murphy till Ingeniøren.

Totalt fraktas omkring 200 miljoner containrar över världshaven varje år.

Containrarna staplas upp till nio våningar på fartygen

Kritiker inom branschen hävdar att containrarna staplas för högt – ända upp till nio våningar – och inte säkras tillräckligt.

– Operatörerna säkrar lasten efter standarder som inte tar höjd för att fartygen stadigt blir större, säger David Tozer, tidigare chef vid Lloyd´s Register, enligt Ingeniøren.

Totalt sett fraktas omkring 200 miljoner containrar över världshaven varje år. Men även om en bråkdel tappas så utgör containrar i havet ett stort problem:

– I havet utgör de en fara för fartygstrafiken. Tusentals tappade containrar är också ett miljöproblem, säger Øssur Hilduberg vid Danmarks haverikommission till tidningen Ingeniøren, och konstaterar att containrarna innehåller allt från gödsel till bilar.

APM Terminals i Göteborg.

Sverige har inget problem med tappade containrar, enligt Magnus Lundberg, kommersiellt ansvarig för APM Terminals, Sveriges största containerhamn i Göteborg.

– Det är inget vi har märkt av bland fartygen som kommer hit.

Enligt Carl Carlsson, sjösäkerhetsansvarig på branschförbundet Svensk sjöfart, finns problemen på andra breddgrader:

– Det är mer på de större haven. Internationellt är det en stor fråga, säger han.

PODD Kan fraktkrisen hota julhandeln?

Aftonbladet Daily med Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen