Omfattande tekniska problem för Swedbank

Uppdaterad 2019-09-30 | Publicerad 2019-09-27

Swedbank har stora tekniska störningar. Både internetbanken och appen ligger nere.

Vad felet beror på är oklart.

– Vi arbetar med full kraft för att lösa det här. Vad de omfattande tekniska störningarna beror på vet vi inte, säger Unni Jerndal, presschef på Swedbank.

Lagom till lönehelg har Swedbank drabbats av problem. Både deras app och internetbank ligger nere.

– Det går att nå vår kundtjänst via telefon. Men tyvärr är det väldigt långa köer, säger Unni Jerndal.

Eftersom Swedbank ännu inte vet orsaken till störningen kan de inte svara på om de har haft liknande problem tidigare.

– Vi har ännu ingen orsak till problemen, säger Unni Jerndal.

Enligt henne ska det gå att ta ut pengar via uttagsautomat samt betala med kort och swish.

– Vi har inga uppgifter om att det ska finnas några problem med med att betala med kort eller swish. Däremot är telefonbanken precis som appen och internetbanken mycket begränsad, säger hon.

Ingen prognos

Problemen startade vid lunchtid på fredagen. Vid klockan 16.15 fanns det fortfarande ingen prognos för när de tekniska störningarna kunde vara lösta.

– I nuläget vet vi inte när det här kan åtgärdas.

Bankkunder som drabbas ekonomiskt kommer att ersättas.

– Kostnader på grund av de tekniska störningarna, till exempel att kunder inte kan betala en räkning i tid, kommer vi att stå för. Våra kunder ska inte drabbas ekonomiskt av det här, säger Unni Jerndal.

Information om var kunder ska anmäla eventuella kostnader finns här.

UPPDATERING: Sent på fredagskvällen löstes det tekniska problemen och internetbanken samt appen fungerade igen.

Följ ämnen i artikeln