Så ska reklamen få rökare att fimpa

Publicerad 2017-01-17

Reklamskylten hostar när en rökare kommer nära.

En reklamskylt mitt i Stockholm väcker internationell uppmärksamhet. En apotekskedja uppmanar rökare att fimpa – med en interaktiv kampanj.

När rökare på Odenplan i Stockholm passerar en reklamskylt från Apoteket Hjärtat med cigaretten tänd hörs plötsligt någon som hostar. Den uppmärksamme vänder då blicken – och ser en skylt som rör sig.

Skylten ska uppmana rökare att tänka till och överväga att sluta med den onyttiga vanan. På reklamskylten visas sedan rökavvänjningsartiklar.

– Syftet är att driva konversation om det här ämnet, dokumentera reaktioner och uppmärksamma människor till att leva nyttigt, säger Fredrik Kullberg, marknadschef på Apoteket Hjärtat.

”Positiva reaktioner”

Kampanjen har väckt uppmärksamhet även utanför Sverige. Bland annat har amerikanska CNN skrivit om apotekskedjans tilltag.

– Reaktionerna har mest varit väldigt positiva, säger Kullberg till CNN.

Skylten och reklamkampanjen har tagits fram av reklambyrån Åkestam Holst. Den är tajmad för att klicka väl med ett populärt nyårslöfte – många brukar nämligen lova att det här blir sista året med cigaretterna.

– Vi siktar på att hjälpa människor med ett av de vanligaste nyårslöftena, nämligen att sluta röka, säger talespersonen Ida Persson till CNN.

Följ ämnen i artikeln