Färre ringer Vårdguiden om covid-19

Av: TT

Publicerad:
Uppdaterad:
Färre ringer till 1177 Vårdguidens "coronalinje". Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Färre ringer till 1177 Vårdguidens "coronalinje". Arkivbild.

Det är fortfarande fler än normalt som ringer 1177 Vårdguidens sjukvårdsrådgivning i landets tre största städer, men samtalen om coronaviruset har blivit avsevärt färre i april jämfört med mars, rapporterar SVT Nyheter.

Som mest kom det in mellan 5 000 och 9 000 samtal dagligen till Vårdguidens särskilda "coronalinje". I dag har det sjunkit till runt 1 500 samtal om dagen.

Samtidigt har de tre storstadsregionerna utökat personalen på telefontjänsten och väntetiderna har gått ner kraftigt.

– På den vanliga telefonlinjen tar det i snitt tre minuter att komma fram i dag, jämfört med 16 minuter i mars. På coronalinjen ligger snittet i dag på 30 sekunder, säger Björn Arkinger, ansvarig chef för 1177:s telefontjänst i Stockholm till SVT.

I Västra Götalandsregionen är den genomsnittliga väntetiden på den vanliga linjen i dag omkring 15 minuter, jämfört med en till två timmar i mars.

Likadant ser det ut i Skåne, där var väntetiden som värst 2,5 timmar, men ligger i dag på runt 20 minuter.

ANNONS

Storsäljare

Malmö

Köp en deal, spara upp till 90%

PODD Därför slår coronaviruset hårt mot äldrevården

En central del av den svenska coronastrategin handlade om att skydda de sköra och de äldre. Trots det har smittan tagit sig in på många äldreboenden. I det här avsnittet diskuterar vi vad som gick snett, om situationen ser likadan ut i närliggande länder och vad vi hade kunnat göra annorlunda.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Publicerad:

LÄS VIDARE