Hotellvarslade får jobb hos butikskedjan

Publicerad 2020-03-24

Vernes Popara och Jens Lyckman.

Livsmedelskedjan och hotellkedjan har inlett ett samarbete.

I coronavirusets spår hämtar butikerna in varslad personal från hotellen.

Ett samarbete som tog sin start i Malmö.

– Jag tycker att vi i servicebranschen måste se efter varandra och ta hand om varandra, säger Vernes Popara, distriktschef på Lidl i Malmö.

De många hotellavbokningarna till följd av coronaviruset ledde till att Clarion Hotel & Congress i Malmö Live redan för två veckor sedan började att varsla personal.

Någon långvarig tid som arbetslös ser det dock inte ut att röra sig om.

Efter att ha tagit del av nyheten valde Vernes Popara, distriktschef på Lidl i Malmö, att ta kontakt med hotellet och sträcka ut en hjälpande hand.

Ett avtal mellan butiks- och hotellkedjan har nu upprättats. Vilket innebär att de som i dagsläget står utan jobb hos Nordic Choice Hotels istället har möjlighet att söka anställning hos Lidl.

”Vi står i en annan situation”

– För två veckor sedan verkade hotell- och servicebranschen vara mest drabbade, då de började varsla. Vi står i en annan situation och hade en kombination av ökad försäljning och ökad kundtryck på butikerna, säger Vernes Popara.

Han valde därför att ta kontakt med Jens Lyckman, VD för hotellet.

– Jag tycker att vi i servicebranschen måste se efter varandra och ta hand om varandra, säger Popara.

Även om fler Malmöhotell sedermera fått varsla personal var Clarion Hotel & Congress tidigt ute, samtidigt som Vernes Popara hade positiva erfarenheter av deras personal, vilket gjorde det till ett enkelt val att kontakta just dem.

Vernes Poparas initiativ ledde till ett avtal.

Oklart hur många

Att det hela skulle mynna ut i ett nationellt avtal trodde han dock inte.

– Det var inte riktigt den här effekten jag trodde det skulle bli. Jag hade inte ens tänkt den tanken. Jag ville bara hjälpa den bransch som fick det svårt på grund av effekten av detta virus och människor som blivit varslade och göra deras tillvaro lite roligare men samtidigt se till så att vi får nya kollegor som kan hjälpa oss i vår vardag.

Den extrema situationen gör att livsmedelsföretaget är i behov av mer personal, men hur många av de som blivit uppsagda, varslade eller permitterade från hotellkedjan som kan vänta sig ett nytt jobb är för tidigt att uttala sig om.

– Det vi vet är att vi behöver vara säkra att vi har bemanning i våra butiker och på våra lager för att kunna leverera varor och ge service till våra kunder. Hur det kommer bli eller hur många det kommer bli är svårt att säga just nu.

”Vi ska ha dem tillbaka”

Anställningar har inte gjorts än men de första ansökningarna har precis trillat in. Hur länge personalen kan väntas arbeta i butikerna innan de återvänder till hotellen är svårt att sia om.

– Det kan vi inte heller riktigt säga just nu. Det får vi titta på. Vi har precis fått in de första ansökningarna och de har informerat sin personal om det här igår. Det tar sin lilla tid innan men vår förhoppning är att det ska bli positivt för oss alla.

På hotellet gläds man åt lösningen.

– Det är klart att vi står inför väldigt mycket folk som kommer sägas upp och som kommer varslas och som kommer permitteras. Förutsättningarna är att vi ska ha dem tillbaka i tjänst så fort som möjligt, men finns det ett behov i dagligvaruhandeln så är det väl helt fantastiskt att de får en sysselsättning under tiden och i väntan på bättre tider, säger Jens Lyckman, VD för Clarion Hotel & Congress, i en video på företagets Facebooksida.