En död i fartygsolycka – misstänkt sjöfylleri

Helena Björk/TT

Jesper Karlsson/TT

Lars Pedersen/TT

Publicerad 2021-12-13

En besättningsman dog efter fartygskollisionen mellan Ystad och Bornholm. En annan från det danska fartyget Karin Høj saknas.

Två gripna besättningsmän på det större fartyget – brittiska Scot Carrier – är misstänkta för grovt sjöfylleri och grov vårdslöshet i sjötrafik.

Den döde låg inne i det kapsejsade danska fartyget.

– Personen hittades när fartygen genomsöktes. Anhöriga är inte underrättade, vi har inte fastställt identiteten, säger polisens presstalesperson Evelina Olsson.

En förundersökning om grovt vållande till annans död är dessutom inledd.

”En brittisk medborgare född 1991 och en kroatisk medborgare född 1965 är frihetsberövade som misstänkta i utredningen”, skriver Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.

Sedan tidigare utreds alltså grovt sjöfylleri och grov vårdslöshet i sjötrafik.

Förundersökningsledare är sjöåklagare Tomas Olvmyr vid Malmö åklagarkammare. Kustbevakningen inledde utredningen som polisen senare tog över.

Vilka funktioner de två misstänkta besättningsmedlemmarna hade ombord vill berörda myndigheter inte berätta.

Sida vid sida

De två fraktfartygen stävade under småtimmarna i samma riktning på Östersjön. Vid 3.30-tiden på måndagsmorgonen stötte de samman mittemellan Ystad och Bornholm.

– Det var inte som en frontalkrock utan de har gått sida vid sida, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på Kustbevakningen, till TT.

Det mindre av fartygen, den 55 meter långa och 9 meter breda Karin Høj med dansk flagg, kapsejsade i kontakten med den 90 meter långa och 15 meter breda Scot Carrier.

Karin Høj bogserades mot Sandhammaren på den skånska sydostspetsen och arbetet började med att säkra bränslet. Planen är att under tisdagen fortsätta bogseringen till Ystads hamn och där vända fartyget på rätt köl, enligt Kustbevakningen.

Scot Carrier tog sig in till hamnen i Ystad. Där väntar eventuellt fler utredningsåtgärder samt inspektion av Transportstyrelsen.

Törnade ihop

I räddningsinsatsen deltog flera räddningsbåtar och handelsfartyg samt helikopter från Sverige och Danmark.

– Vid 10.30 avslutade Sjöfartsverket sin räddningsinsats till havs, sade Agne Hörnestig, kommunikatör vid Sjöfartsverket.

Under eftermiddagen tog sig räddningstjänstens dykare in i den danska haveristen. Med temperaturer på 4–6 grader i vatten och luft var oddsen dåliga för att finna överlevande.

Enligt räddningstjänsten verkade det kapsejsade fartyget ha rammats.

– På bilderna vi har sett ser det ut som att det har blivit påkört, säger Angelica Anbring, larmbefäl vid räddningscentralen Syd.

Enligt kommunikationschef Jonas Franzén på Sjöfartsverket rapporterade Scot Carrier in att fartyget troligen hade kolliderat.

Hörde skrik

Misstanken om sjöfylleri uppstod så snart Kustbevakningen äntrat Scot Carrier.

– Det fungerar som vid den vägolycka där polisen utför nykterhetskontroll på de inblandade förarna. På ett fartyg är detta en av de första utredningsåtgärderna man gör för att snabbt säkra bevis, säger Valdemar Lindekrantz.

Enligt honom kan det tillkomma ytterligare brottsmisstankar.

– Jag kan inte svara på exakt hur många som befann sig på bryggan eller andra detaljer på hur det har varit på fartyget vid olyckstillfället.

Det gäller till exempel vad besättningen berättat om händelseförloppet. Men de hörde skrik från vattnet och inledde själva en sökinsats med en mindre räddningsbåt.

Dålig sikt

Karin Høj byggdes 1977. Fartyget lämnade Södertälje hamn i lördags och var på väg mot Nykøbing Falster i Danmarks sydligaste delar, enligt sajten marinetraffic.com som ger realtidsinformation om sjötrafiken.

– Det kapsejsade fartyget ska sakna last, men det ska inte ha skett några utsläpp av kemikalier till exempel, säger Carl-Johan Linde, presschef på Sjöfartsverket.

Scot Carrier avgick från Litauen i lördags och var enligt marinetraffic.com på väg mot Montrose i Skottland. Det var ännu på måndagskvällen okänt hur många som befann sig ombord.

Olycksorsaken är inte fastställd. Vindarna var svaga vid olyckstillfället och även på morgonen, enligt SMHI. Men det var disigt, kanske även dimmigt.