1177: Var vänlig försök senare

Joakim Goksör/TT

Publicerad 2021-12-05

Ökad smittspridning

”Var vänlig försök senare.”

Med det beskedet har vissa personer i Region Stockholm som försökt komma i kontakt med sjuksköterskor på 1177-numret i helgen kopplats bort.

Medhelp sjukvårdsrådgivning, som driver tjänsten, bekräftar en anstormning av samtal.

– Det är väldigt många som ringer. Det har börjat öka igen, framförallt kring den nya sydafrikanska varianten (omikron), som skapar oro i samhället. Då ringer väldigt många 1177, säger Björn Arkinger, tillförordnad vd på Medhelp sjukvårdsrådgivning.

– Våra volymer är ungefär 50 procent över det normala, tillägger han.

Ökningen sker samtidigt som samtal om andra infektionssjukdomar, som RS-viruset eller influensan, är tillbaka på normala nivåer efter fjolårets pandemisvacka.

– Nu får man räkna med väntetider på någonstans kring 15-20 minuter i snitt. Om många ringer samtidigt kan väntetiden säkert vara längre, säger Arkinger.

Tusentals samtal, 30 sköterskor

Enligt avtalet med Region Stockholm, med omkring 2,5 miljoner invånare, ska samtalen till 1177 i snitt ska besvaras inom 3 minuter.

Medhelp sjukvårdsrådgivning har hanterat 1177-tjänsten i Region Stockholm i drygt 20 år och tar normalt emot 5 000-6 000 samtal per dygn. På helgen är det något färre, cirka 3 000-4 000 samtal per dygn.

– Men nu är det 50 procent över det, säger Arkinger.

För att hantera samtalen helgtid har företaget ett 30-tal sjuksköterskor i tjänst under de tuffaste timmarna.

Den kraftiga volymökningen innebär enligt den tillförordnade vd:n att det egentligen skulle behövas cirka 50 sjuksköterskor till i personalstyrkan.

– Det som är svårt är att det tar tid att rekrytera. När vi ser behovet tar det ganska lång tid innan vi har folk på plats, säger Arkinger.

Svårt att få tag på sjuksköterskor

Företaget har jobbat med rekryteringar hela hösten och har under tiden löst det ökade behovet med inhyrd personal.

– Det är svårt att få tag på sjuksköterskor, absolut. Det är det som gör att det blir så långa väntetider som det har blivit.

I akuta lägen med allvarliga symptom ska de som ringer i stället vända sig till larmnumret 112, enligt Arkinger.

– Men då ska det ju verkligen vara allvarliga symptom. Annars får man försöka ha tålamod och vänta tills våra sjuksköterskor kan besvara samtalet.

Normalt tar Medhelp sjukvårdsrådgivning emot omkring 1,5 miljoner samtal om året. Företaget levererar rådgivning till andra kunder än Region Stockholm också, men inga andra regioner.

Dessutom ansvarar Medhelp för vaccinationsbokningarna i Region Stockholm. Även där har trycket ökat de gångna veckorna, i takt med att regionen utökat målgruppen som är redo att ta den tredje dosen vaccin mot covid-19. Men det berör inte sjukvårdsrådgivningen.

– Det är separata telefonnummer och separat personal, säger Arkinger.

ANNONS