SAS inleder ansökan om konkursskydd

Publicerad 2022-07-05

SAS ansöker om finansiell rekonstruktion i USA.

Företaget meddelar också att de diskuterar med potentiella långivare.

Ansökan är ytterligare en åtgärd i krisplanen som ska rädda bolaget.

Under måndagen inleddes SAS-piloternas strejk efter att förhandlingarna mellan pilotfacket och bolaget strandat.

I dag meddelar SAS att de inleder en ansökan om konkursskydd i USA - en så kallad chapter 11-process, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Enligt SAS är åtgärden ett nästa steg i räddningsplanen SAS Forward.

"För att fortsätta genomförandet av viktiga delar i planen har SAS och vissa av dess dotterbolag lämnat in en frivillig ansökan om att inleda ett chapter 11-förfarande i USA, en rättsprocess för finansiell rekonstruktion som genomförs under tillsyn av amerikansk federal domstol", skriver SAS i pressmeddelandet.

Planen: Rekonstruktion

Avsikten med ansökan är att SAS ska rekonstrueras. Enligt bolaget finns tillräckligt med likviditet i bolaget för att uppfylla förpliktelserna på kort sikt. Strejken har dock negativa effekter på denna, skriver SAS.

Resenärer kommer inte påverkas av chapter 11-ansökan, fortsätter bolaget.

SAS förväntar sig att domstolsprocessen i USA slutförs inom 9-12 månader.

SAS vd Anko van der Werff och styrelseordförande Carsten Dilling på tisdagmorgonens pressträff.

Diskuterar med långivare

Den 30 juni uppgick SAS likvida medel till 7,8 miljarder kronor, skriver flygbolaget.

SAS tillägger att de ”förväntas uppfylla sina fortsatta affärsförpliktelser på kort sikt”.

”Bolaget är i långt gångna diskussioner med ett flertal potentiella långivare”, skriver SAS också.

SAS skriver även att bolaget ”kommer att fortsätta göra återbetalningar av biljetter och uppfylla åtaganden gällande resekuponger och betalningar eller krediter hänförliga till bagage eller serviceanspråk i enlighet med sina nuvarande riktlinjer”.

”Framtiden är oviss”

Efter beskedet höll SAS en presskonferens med anledning av företagets situation.

– De senaste två åren har varit de mest utmanande någonsin, säger Carsten Dilling, styrelseordförande i SAS.

– Framtiden är oviss för oss, fortsätter han.

Han säger också att bolaget jobbat hårt för sin krisplan SAS Forward.

– Jag vill vara tydlig med att SAS fortsätter att operera som vanligt. Det här är ett väl genomtänkt beslut i SAS styrelse.

Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS, säger att beslutet att inleda ansökan om konkursskydd inte är en konsekvens av pilotstrejken, men att strejken påskyndat processen.

– Strejken accelererar det. Men jag tycker att vi har varit väldigt tydliga med att det här skulle kunna hända, säger han.

Analytiker: "Bra lösning för SAS"

SAS köper sig tid genom att ansöka om konkursskydd i USA, enligt analytikern Jacob Pedersen på Sydbank.

– Det är ett sätt att laga motorn medan bussen fortfarande kör, säger han till TT.

En rekonstruktion av SAS är en bra lösning för bolaget, tror han.

Men det är också ett tecken på hur djup flygbolagets kris är.

– Det här gör det klart för alla inblandade vilket tryck SAS är under och vilket sårbart skick som företaget är i, säger han.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln