Mopedbilen orsakar frustration i trafiken

Jonas Dagson/TT

Publicerad 2019-07-03

Det är ibland inte lätt att identifiera en mopedbil. Den kan se ut som en liten vanlig bil.

De ser ut som små bilar, men är bara mopeder. Nu orsakar de köer i trafiken och utsätter föraren och medtrafikanterna för stora risker.

– Teknikutvecklingen går fort och lagstiftningen hinner inte med, säger Susanne Wallhagen på trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Mopedbilen är ett av de nyare fordonen i den svenska trafiken. De är mopeder som ser ut som små bilar. Föraren behöver bara mopedkörkort och ofta är det unga, orutinerade förare som sitter bakom ratten. Mopedbilen passar inte riktigt in i den svenska trafikmiljön.

Mopedbilen för inte köras på cykelbanor, utan bara på vanliga vägar med hastighetsbegränsning upp till 100 kilometer i timmen. Samtidigt får den inte köras fortare än 45 kilometer i timmen. I stadsmiljö kan den ofta följa med i trafikrytmen men utanför tätorterna blir det svårare.

Skapar frustration

– Det här fordonet skapar problem på ett annat sätt än en moped. Det bildas köer och det skapar frustration. Att andra känner att de måste om. Då kan man utsätta sig själv och andra för fara, säger Susanne Wallhagen, trafiksäkerhetsansvarig på NTF.

Samtidigt är mopedbilen ytterst osäker. Det finns inget krav på hjälm. Och för att hålla nere vikten under tillåtna 425 kilo är den framför allt gjord av aluminium och plast. Statistik från försäkringsbolaget If visar att antalet allvarliga olyckor med mopedbilar ökar.

– Olyckorna är ofta allvarliga, mopedbilen demoleras totalt och föraren blir inte sällan fastklämd, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

– Grundproblemet är ändå lagstiftningen som säger att mopedbilen inte får väga mer än 425 kilo. Det gör att den inte kan göras säker och konsekvenserna av en kollision eller avåkning kan därför få katastrofala följder.

Söker ny inriktning

På initiativ av Trafikverket pågår nu ett arbete som handlar om mopedbilar och andra liknande fordon som fyrhjulingar och A-traktorer. I arbetet ingår representanter för branschen, polisen, NTF och andra som har ett intresse i frågan. Tanken är att ta fram en inriktning för hur man ska kunna göra trafiken med dessa fordon mer säker. Men förslag från gruppen väntas komma tidigast i höst.

Totalt finns nu i landet drygt 12 700 registrerade mopedbilar. De flesta i Stockholm, Göteborg och Västernorrland. Antalet nyregistreringar ligger konstant runt knappt 2 000 nya fordon per år.

– Nyregistreringen är relativt stabil, säger Niklas Kristoffersson, vd vid Moped- och motorcykelbranschens riksförbund.

ANNONS