Catrine, 26, vill revolutionera biltvättbranschen med sin startup

Uppdaterad 2019-10-16 | Publicerad 2019-10-15

Malmöföretagets miljövänliga biltvätt cyklar ut till kunderna – och använder bara en halv liter vatten per tvätt.

För drygt ett år sedan startade Catrine Magnusson, Christian Gårdell och Philip Gårdell Brodin upp Bringwash, en tjänst som förser företag med en ovanligt miljövänlig biltvätt.

Snarare än en klassisk, stationär biltvätt är tanken här att Bringwashs bilvårdare åker ut till kunderna för att tvätta deras fordon på plats – ett händelseförlopp präglat av ett tydligt miljötänk.

– Vi förbrukar endast en halv liter vatten per tvätt, jämfört med traditionella biltvättar som kan förbruka upp till 250 liter vatten, berättar Catrine Magnusson, 26, en av grundarna bakom Bringwash.

Med hjälp av ett nytt typ av rengöringsmedel och speciella mikrofiberdukar torkar bilvårdarna bort smutsen på några minuter där företagens bilar står. Medlet som används är biologiskt nedbrytbart och ofarligt både för miljön och den som använder det.

– Vi gör verkligen vårt yttersta för att förhindra den negativa miljöpåverkan som biltvättar annars brukar ha. Även de mikrofiberdukar som vi använder ser vi till att tvätta i ett slutet reningsverk i Lund, berättar Catrine Magnusson.

På listan över Bringwashs kunder återfinns allt från Ystad kommun till det populära bilpoolsföretaget LetsGo i Köpenhamn.

Eftersom Bringwash befinner sig i startupfasen har man i dagsläget bara 8 anställda bilvårdare, men ambitionen är att växa till sig ordentligt framöver.

– Vi vill bli störst i Sverige inom bilvårdsbranschen, säger Catrine Magnusson.

Ägartrion Christian Gårdell, Catrine Magnusson och Philip Gårdell Brodin försöker förändra sättet vi tvättar våra bilar på.

Hittills har Bringwash vuxit organiskt, men just nu pågår företagets första finansieringsrunda. Målet är att ta in 2,5 miljoner kronor i investeringar.

Under denna finansieringsrunda kommer Bringwash bland annat att medverka på Nordic Female Investor Meetup i Malmö den 15 oktober. Eventet, som handlar om att inspirera och motivera fler kvinnor till entreprenörskap och investering, samlar omkring 200 entreprenörer, investerare och intressenter för en dag fylld med föreläsningar och panelsamtal.

Utöver detta äger dessutom pitchtävlingen Pinc Capital rum under Nordic Female Investor Meetup.

Bringwash är ett av 10 startupbolag med kvinnliga grundare som har valts ut för att pitcha för kapital och ett pris på 100 000 kronor.

Liten andel riskkapital startups ledda av kvinnor

Den svenska techbranschen brottas sedan tidigare med en kraftig obalans i hur riskkapitalet fördelas mellan könen.
Di Digitals granskning av könsbalansen inom svenskt riskkapital visar att 85 procent av antalet investeringar under 2018 gick till bolag med manliga grundare, 11 procent till bolag med en blandning av manliga och kvinnliga grundare, och endast 4 procent till bolag med kvinnliga grundare.

Vill förändra

Nordic Female Investor Meetup är ett i raden av olika initiativ i Sverige som har startats för att försöka råda bot på denna snedfördelning av riskkapitalet.

Jeanette Andersson, tillförordnad VD på Minc i Malmö.

Det här är fjärde året i rad som evenemanget äger rum i Malmö. Enligt Jeanette Andersson, tillförordnad VD hos arrangören Minc, har branschen välkomnat initiativet med öppna armar.

– Det handlar ju i grund och botten om att skapa bättre bolag, vilket alla borde vara intresserade av. Det finns mycket forskning som tyder på att diversifierade team går bättre än andra, säger Jeanette Andersson.

Ringar på vattnet

För Catrine Magnusson, grundaren av Bringwash, blev statistiken över hur riskkapitalet fördelas till något av en väckarklocka.

– Jag är ny i startupvärlden och hade inte riktigt koll på det här innan, men nu hoppas jag på att kunna vara en förebild för andra unga kvinnor. Visar man upp att det finns kvinnor som satsar på det här sättet tror jag att man kan inspirera fler till att våga starta upp sina egna företag, säger Catrine Magnusson.