Så påverkar de nya råden Skånetrafiken

Publicerad 2020-04-02

Linus Eriksson välkomnar direktiven från Folkhälsomyndigheten.

Folkhälsomyndigheten har gett kollektivtrafiken nya direktiv.

På Skånetrafiken innebär det informationsfilmer och att bussar kan köra förbi hållplatser. Trängseln ses dock inte som ett problem i den skånska kollektivtrafiken.

– Vi har efterlyst riktlinjer kring vad som gäller, säger Linus Eriksson, trafikdirektör.

På en presskonferens i onsdags gick Folkhälsomyndigheten ut med sina nya råd. Där togs bland annat landets kollektivtrafik upp. För att spridningen av coronaviruset ska minska inom kollektivtrafiken ger myndigheten tre råd.

Se till att trafiken kan köras i den omfattning som behövs för att minska trängsel.

Begränsa antalet passagerare per fordon.

Informera sina passagerare om hur de kan minska risken för smittspridning.

Hos Skånetrafiken gläds man åt de nya rekommendationerna.

”Har efterlyst riktlinjer”

– Vi ser positivt på det. Vi har efterlyst riktlinjer kring vad som gäller i kollektivtrafiken och platser där man åker tillsammans, säger Linus Eriksson, trafikdirektör hos Skånetrafiken.

Att motverka trängseln på de skånska bussarna och tågen ser han inte som ett problem, då det råder ett överbutbud av platser hos Skånetrafiken i dagsläget. Det stora resenärstappet innebär enligt P4 Malmöhus en förlust på fem miljoner kronor varje dag.

– Vårt problem är generellt sett inte trängsel nu. Vi har ju haft en halvering av resevolymen i trafiken. Så vi har plats på i princip alla avgångar. Det kan vara någon enstaka som skiljer sig åt men det håller vi på att se över, om vi behöver förstärka utbudet, säger Linus Eriksson.

Skånetrafiken har den senaste tiden arbetat med att dra ner på sina avgångar. Både i Lund och Hässleholm har stadsbusstrafiken minskat. Det är också ett arbete som kommer fortgå, även om det är en balansgång att se till att det inte blir trångt.

På pågatågen kommer passagerarna kunna ta del av mer information om coronaviruset.

Trångt i pendlartid

– Vårt störst problem är generellt sett inte trängseln men däremot så kan det i peaktid absolut vara så att det är trångt någonstans. Där tittar vi på om vi ska förstärka eller vad vi mer kan göra.

Några allmänna förhållningsregler för att begränsa antalet passagerare per fordon är dock inte aktuellt - mycket beroende på den stora skillnaden i hur region- och stadsbussar respektive tåg är utformade.

– Där är det mycket omdömet hos resenärerna. Jag åker själv mycket kollektivtrafik och då gäller det att ha respekt, inte sätta sig intill någon och ha distans mot varandra. Där tror jag det mesta löser sig själv.

Att bussar kan komma att bli överfulla ses inte som ett problem, men om det skulle inträffa får föraren köra förbi hållplatsen medan resenären får vänta på nästa buss.

– Det är bara i större städer det ens kan bli aktuellt och där är inte jättelånga tider till nästa buss.

Gör inte som Stockholm

Han betonar att många i dag är beroende av att åka med Skånetrafiken och att arbetspendlingen därför är prioriterad. Att likt Region Stockholm erbjuda vårdpersonal gratis färdtjänst, för att förhindra trängsel, är dock inget som diskuterats.

– När vi nu tittar över vårt utbud tittar vi när man börjar och slutar på sjukhusen. Hur ser skiften ut där? Så att vi prioriterar bra, allmän kollektivtrafik till sjukhus och sjukinrättningar. Det är en prio vi har satt upp kring hur vi utformar trafiken.

Folkhälsomyndighetens tredje råd, att informera passagerarna, kommer Skånetrafiken att lösa genom informationsfilmer på skärmarna i bussarna och pågatågen.

På Öresundstågen är istället någon form av anslag aktuellt - där passagerare uppmanas till att tvätta händerna, respektera medpassagerare och personalen samt att hålla avstånd.