Bedrägerivåg efter Swedbanks it-haveri

Uppdaterad 2022-05-03 | Publicerad 2022-05-02

Swedbanks it-problem ledde till att tusentals kunder såg fel saldo i banken.

Nu försöker bedragare utnyttja situationen.

– Bedragare ringer till våra kunder och ber dem lämna ut sina bankuppgifter och koder, säger Ralf Bagner, presskommunikatör på Swedbank.

Flera som i fredags såg sina pengar försvinna från bankkontot under Swedbanks it-haveri har fått samtal från personer som säger sig vara från banken.

Swedbank vill nu uppmana sina kunder att inte tro på det.

PLUS: Tros ha levt lyxliv för gamlas pengar – sköts själv i bakhåll

– Bedragare försöker att utnyttja den här situationen genom att ringa eller mejla våra kunder och säga att man kommer från Swedbank. De säger att de ska hjälpa till, lösa problemet och rätta till saldot, säger Ralf Bagner.

– Vi kontaktar aldrig våra kunder genom att ringa eller mejla. Vår uppmaning är att aldrig lämna ut kontouppgifter, koder eller personlig information över telefon, säger Ralf Bagner.

Nu uppmanar Swedbank sina kunder att vara vaksamma.

”Lägg på”

Swedbank säger att de inte har några exakta siffror på hur många som blivit drabbade eftersom det är till polisen som de flesta anmäler det till.

Men sedan i fredags ska flera personer ha ringt till Swedbanks kundtjänst och frågat om varför de blivit uppringda av bankens tjänstemän.

Ralf Bagner säger att det är naturligt att tro gott om någon som ringer och säger att den ska hjälpa till.

Men att om någon ringer och säger att man är från Swedbank ska man tacka nej, lägga på direkt och absolut inte lämna ut några uppgifter eller koder.

– Många tänker inte att det är så farligt att lämna ut sina uppgifter. Vi brukar säga att man ska se på sina koder som man ser på sina hemnycklar. Man lämnar inte ut dem till någon annan, säger Ralf Bagner.

Uppdaterade systemen

Swedbank säger att problemet uppstod i samband med en systemuppdatering. Problemet ledde till att många av bankens kunder såg att det stod minus på deras konton trots att de inte gjort av med pengar.

PLUS: Investeringsbedragarnas nya knep

Då det var sista vardagen på månaden kunde flera inte betala sina räkningar. Swedbank säger att de som fått förseningsavgifter på grund av det ska kontakta banken för att få ersättning.

– Vi gör kontinuerligt uppdateringar av våra interna system. Tyvärr så ledde det till att problemet uppstod den här gången. Men grundproblemet är nu löst och vi beklagar det till alla som drabbades, säger Ralf Bagner.

– Vi arbetar kontinuerligt för att våra system ska fungera och vi investerar stora pengar för att våra system ska vara säkra, säger han.

Följ ämnen i artikeln