OKQ8 varnar för bluffmejl

Publicerad 2014-12-19

Bensinjätten OKQ8 varnar för bluffmejl i föregagets namn.

Bedragare uppmanar människor att lämna ut sina kontouppgifter.

– Är du kund hos oss: tänk på det, vi skickar aldrig ut mejl på det här sättet. Det är bara att slänga, säger Simon Bargholtz, kommuniktör på OKQ8.

Är du kund hos OKQ8 och har fått ett mejl som informerar om ett fel i företagets fakturering och uppmanar dig att "bekräfta din information"?

Då bör du se upp.

Bensinjätten går nu ut och varnar om bluffmejl, där bedragare försöker komma över kontoinformation.

– Jag får själv sådana här mejl från andra företag, men det viktigaste att säga är: lämna aldrig ut någonting. Varken OKQ8 eller andra företag frågar om personlig uppgifter, säger Simon Bargholtz, kommuniktör på OKQ8.

"Det är bara att slänga"

Han uppmanar människor som fått mejlet att radera det direkt.

– Det man gör är att ta vår logga, vårt namn, och sätta ihop ett mejl som man skickar ut till en mängd människor med förhoppningen att vissa går fram. De flesta som får det är inte kunder, men några är det. Är du kund oss oss: tänk på det, vi skickar aldrig ut mejl på det här sättet. Det är bara att slänga.

"Förvånad om någon går på det"

Hur många som fått bluffmejlet är omöjligt att säga. En av mottagarna är Azize Ektiren, hovmästare på restaurang Cirkus i Stockholm.

– Det kom direkt till vår hovmästarmejl. Jag förstod direkt att det var bluff, säger hon.

Azize Ektiren är inte kund hos OKQ8.

– Jag har inga konton på bensinmackar utan betalar alltid med kort. Men oavsett så förstår man ju att det inte är seriöst när man uppmanas klicka vidare på en länk och fylla i sina uppgifter.

– Med tanke på hur mycket som har skrivits om det här skulle jag bli väldigt förvånad om någon går på det.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln