Media Markt fortsätter blöda

Publicerad 2015-04-10

Svårt att få lönsamhet för elektronikbranschen

Media Markt varslar samtliga av sina anställda.

Hemelektronikjätten Media Markt fortsätter att gå med brakförlust.

Förra året gick man 333 miljoner kronor back.

– Det går åt rätt håll, även om det kommer att ta tid innan vi går med vinst, säger vd Per Kaufmann.

Intäkterna sjönk i 25 av de 27 svenska varuhusen i den tyska hemelektronikkoncernen. Omsättningen i Sverige minskade med 800 miljoner kronor.

– Vi ser det ändå som ett trendbrott, eftersom det är betydligt bättre resultat än året dessförinnan, säger Per Kaufmann.

Varuhus lagts ner

Det senaste året har flera butiker stängts på grund av lönsamhetsproblem. Men ytterligare nedskärningar är inte aktuella i dagsläget, säger Per Kaufmann.

– Vi tittar över varuhusutbudet kontinuerligt, men vi räknar med att få lönsamhet i samtliga 27 varuhus.

– Det får ta den tid det tar. Ägarna är uthålliga eftersom Sverige anses som en såpass viktig marknad för koncernen.

Media Markt har ett brutet räkenskapsår som avslutas i september, och enligt Per Kaufmann har bolaget sett en stadigt ökat försäljning sedan oktober.

– Det går helt klart i rätt riktning, säger han.

Det värsta är över

Konkurrensen om hemelektronikköparna har länge varit stenhård. Två stora kedjor, OnOff och Expert, har redan gått i konkurs.

– Jag tror inte att vi har fler konkurser att vänta. De turbulenta åren är förbi, men konkurrensen är fortfarande stenhård, säger Klas Elm, vd för branschorganisationen Elektronikbranschen.

– Vi ser ljust på framtiden för branschen som helhet. Intresset för hemelektronik är enormt och något som numera angår alla. Numera mottas nya produkter som rockstjärnor.