Färdtjänsten lämnade 15-årige Nicklas med Downs i okänt hus

Föräldrarna kritiska: ”Tokigheterna blir allt flera”

Publicerad 2019-12-07

VETLANDA/STOCKHOLM. Färdtjänsten släppte av 15-årige Nicklas med Downs syndrom vid ett okänt hus – där han misstänktes vara en inbrottstjuv.

När Nicklas inte kom hem som han skulle fick föräldrarna panik.

– Vi fick beskedet att han blivit avsläppt vid ett brunt hus, säger mamman Camilla Bergåse Krafft.

Nicklas blir hämtad vid fritids i Vetlanda vid 15-tiden varje dag. Resan hem tar alltifrån sju minuter till en timme med taxin. Allt beroende på hur mycket han får ”kajka runt” med andra resenärer.

När han inte kommit hem vid 15.30 i fredags kontaktade pappan Joakim Krafft först fritids som uppgav att Nicklas blivit hämtad för länge sedan. När pappan ringde färdtjänst fick han beskedet att Nicklas var avlämnad hemma.

Men eftersom det inte stämde krävde Joakim Krafft att få veta exakt var chauffören släppt av sonen. Det var då han fick beskedet att det var vid ett brunt hus, och att chauffören inte längre gick att nå.

Fick panik

Mamman Camilla Bergåse Krafft berättar att Nicklas knappt har något tal utan kommunicerar mycket med gester, och är ungefär som en 4–5-åring. Men han är alltid glad och tycker om andra människor.

– Han tycker att alla är världsbäst, säger hon och skrattar.

Men detta är också en risk. Han skulle exempelvis kunna följa med någon okänd, kanske springa ut i gatan, eller gå vilse.

– Därför har vi avtal om att han alltid ska överlämnas till en vuxen.

När han nu var borta blev föräldrarna panikslagna. De började tänka att de kanske aldrig mer skulle återse Nicklas.

”Trodde var en inbrottstjuv”

Camilla Bergåse Krafft ringde polisen och slog larm. Men i stort sett under pågående samtal började mysteriet klarna.

Chauffören som släppt av Nicklas vid det aktuella huset hade ropat hej i dörren och Nicklas hade godmodigt gått in.

– Han hade hängt av sig jackan och ställt ifrån sig skorna, han tänkte antagligen att han skulle vara där i kväll, berättar mamman.

Nicklas hade sedan gått upp på övervåningen. I huset var en 14-årig pojke ensam hemma och han hörde plötsligt steg där uppe. Han blev rädd och ringde sin mamma.

Den pojkens mamma blev lika förskräckt och de befarade att en inbrottstjuv tagit sig in i huset – som de flyttat in i bara dagen innan. Hon larmade också polisen.

Polisen ryckte ut direkt

Den här gången fanns en polispatrull tillgänglig och kunde rycka ut direkt. Poliserna kunde, lyckligt nog, tämligen omgående konstatera att det inte rörde sig om någon farlig inbrottstjuv.

– De tog med sig Nicklas och åkte runt i närområdet för se om han kanske kände igen sig, men det gjorde han inte.

Han var då i Ekenässjön, drygt en mil hemifrån.

– Och när jag pratade med polisen på telefon fick jag plötsligt beskedet att de hittat honom, säger Camilla Bergåse Krafft.

”Händer hela tiden”

Även om allt slutade gott är föräldrarna mycket kritiska till hur färdtjänsten fungerar.

– Det har bara eskalerat i tokigheter, det har hänt en rad liknande saker tidigare och det bara fortsätter, de har ingen koll alls.

Föräldrarna säger att Nicklas någon gång bara stått utanför dörren hemma och taxibilen varit försvunnen – trots att chauffören alltså ska överlämna honom till en vuxen. Vid något tillfälle lämnades Nicklas av vid mammans tidigare arbetsplats och en annan gång hos mormor – trots att han bara skulle hem.

– Någonstans är det rutiner som brister, det är ingen engångsföreteelse, och detta händer även andra familjer. Vi tycker att det räcker nu, säger Camilla Bergåse Krafft.

”De måste ta ansvar”

Vad vill du ska hända nu?

– Det här är en tjänst som vi köper, vi vill att de ska ta sitt ansvar, och se till att det fungerar. Det handlar om människoliv.

 

Färdtjänstens svar: ”Den mänskliga faktorn”

Länstrafiken i Jönköping, som ansvarar för färdtjänsten i Vetlanda, beklagar händelsen. Pressansvarig Ruth Andersson säger i ett skriftligt bemötande:

”Det inträffade stämmer dessvärre och det är naturligtvis mycket olyckligt och vi är ledsna för det. Vi har rutiner för att varje resenär ska kunna få en trygg resa med oss men visst kan det brista. Den här gången beror det på den mänskliga faktorn och föraren är mycket ångerfull. Från Länstrafikens sida har vi varit i kontakt med föräldrarna ett par gånger och vi förstår helt deras reaktion.”

Föräldrarna menar att det brister i rutinerna, att det inte är första gången som det blivit fel. Finns det anledning för er att se över rutinerna?

”Ja, för oss är det viktigt att titta på de incidenter och synpunkter som kommer till oss för att löpande göra förbättringar”.

 

Följ ämnen i artikeln