Skräpmat som är sunkig – vad trodde ni?

De är de anställda som drabbas hårdast, och inte gästerna, av snusket på Burger King

Visst är det upprörande att en av världens största hamburgerkedjor satt i system att servera gammal, sunkig mat till kunderna.

Men till alla som rasar efter 200 sekunders granskning och berättar om bruna salladsblad och ofräscha chicken nuggets – vad trodde ni då?

En hel måltid med dryck för futtiga 39 kronor, på restaurang? 

Någon får naturligtvis betala för det löjligt låga priset. Och i slutänden är det är inte ens vi Burger king-gäster.

Mest chockerande efter Aftonbladets avslöjande om fusket med kycklingtimern och de smutsiga burgarna är ju att Burger Kings ledning skyfflar över ansvaret på personalen. 

Enligt företagets skriftliga uttalande ska nu samtliga restauranganställda gå om ”redan genomförda utbildningar inom produkthantering och livsmedelssäkerhet”. Alltså en uppläxning av dem som redan sliter sig utmattade på fettkladdiga golvet.

Alla som besökt en Burger king-restaurang har sett arma anställda ränna mellan fritösen och kassaapparaten, hört överordnade skrika om att snabba på med bacon-cheese. Många är de som vänt sig till Aftonbladet med historier om en orimligt stressig arbetsmiljö, där de tvingas jobba över utan att få betalt, avstå från raster eller gå hem utan (skit)lön om det är få gäster.

De vittnar om medarbetare som svimmar eller bryter ihop i omklädningsrum, chefer som fotar när man begår misstag eller försöker stoppa kontakter med facket. En person återger hur man blev tillsagd att jobba – trots magsjuka.

Det är nämligen underbemanningen som i första hand ger den multinationella hamburgerjätten miljonvinster, snarare än det till grön klimatkamp förklädda kravet på att inte slänga gammal mat.

Så, hur kan man bli förvånad över att hamburgaren blir snuskig när den grillas under dessa villkor?

Men även chefer hör av sig och berättar om pressen att effektivisera. Fram träder en bild av en utarbetad företagskultur, en genomrutten hierarki uppifrån och ända ner till det mögliga hamburgerbrödet. Masterfranchiseföretag som utövar påtryckning på mindre restaurangägare, som i sin tur tvingar chefer att behandla personal som utbytbara nollor.

Och sen är det den där kepsprydda 19-åringen på sitt första jobb i livet, som får stå där med påklistrat leende när kunder kommer och klagar på att skräpmaten är för kass.

200 sekunder är Aftonbladets och Viafrees tv-program för snabba gräv. Robert Aschberg, Kristina Edblom och Lindah C Mohlin synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER