Bedragarnas nya metod: Fejkar rätt telefonnummer

”Vi uppmanar aldrig någon att logga in”

Uppdaterad 2018-04-20 | Publicerad 2018-03-29

Telefonbedragarna låter som om de vore pensionshandläggare.

Och ser ut att ringa från Pensionsmyndighetens eget nummer.

– Det här är nytt och det är allvarligt, säger myndighetens presschef Jimmy Larsson Hagberg.

De senaste dagarna har många oroliga personer hört av sig till Pensionsmyndigheten.

– De har blivit uppringda av folk som har utgett sig för att ringa från oss, och som försökt få de uppringda att logga in på sitt pensions­konto med hjälp av mobilt bank-id, säger Jimmy Larsson Hagberg.

Att kriminella utger sig för att ringa från Pensions­myndigheten är ett tillvägagångssätt som har använts
i en rad uppmärksammade fall av systematiska bedrägerier.

Rätt nummer visas

Det nya är att numret som visas i den uppringdes telefondisplay är numret till Pensionsmyndighetens kundservice, 0771-771 771.

– Men det är absolut inte vi som ringt. Enligt våra tekniker går det tydligen att ­fejka numret hos vissa mindre nogräknade operatörer. 

– Det händer att vi ringer från Pensionsmyndigheten, men vi uppmanar aldrig ­någon att logga in. Om det händer är det bara att lägga på.

Den här sortens bluff­samtal har ökat dramatiskt de ­senaste åren. De brukar bli lite extra vanliga under deklarationstider och när de orangea kuverten skickas ut.

Var tionde svensk har blivit av med pengar efter att ha drabbats av telefonbedrägerier, enligt en Sifoundersökning gjord i höstas.

Lurades på 300 000

Ett av de mest uppmärksammade fallen gäller en man som fick sitt konto länsat på 300 000 kronor efter att ha fått sitt mobila bank-id kapat.

Bedragarna tar i förväg ­reda på sina offers personnummer. Genom att snoka runt på Facebook kan de
i många fall även ta reda på vilken bank offret använder. 

Därefter ringer de upp och utger sig för att ringa från ­polisen, banken, krono­fogden eller Pensionsmyndigheten – vad som helst som ­låter förtroendeingivande. 

Övertalar sina offer 

Under förespegling att ­något alarmerande inträffat försöker de övertala sina ­offer att logga in på sin internetbank eller en personlig ­sida på någon myndighetssajt.

I förväg har de knappat in offrets personnummer på banksajten. Så när den uppringde slår sin kod i bank­appen för att logga in släpps  bedragarna in på kontot. 

Och när offret försöker logga in igen möts denne åter­igen av ett felmeddelande. Detta eftersom signaturen från bank-id-­appen denna gång godkände överföringen som tömmer kontot.