SJ: ”Det var den mänskliga faktorn”

Uppdaterad 2020-03-04 | Publicerad 2020-03-03

Laila Jonsson, 81, ramlade ner på banvallen eftersom SJ-tåget var för långt för plattformen.

Tågpersonalen upptäckte inget utan körde vidare, trots att vittnen larmade.

– De har inte märkt den här incidenten, säger Anton Almqvist-Källén på SJ.

I helgen skulle Laila Jonsson, 81, kliva av tåget i Järvsö. Men det fanns ingen plattform och hon föll handlöst ner på den isiga banvallen och slog sig illa i huvudet.

Trots att personer ropade och höll emot tågdörrarna stannade inte tåget kvar på platsen utan lämnade perrongen som om ingenting hade hänt.

Laila, 81, föll handlöst och slogs blodig mot marken.

– Personalen är helt omedvetna om det här när de lämnar plattformen i Järvsö. Det var ett väldigt långt tåg och det sista dörrparet hamnade utanför plattformen, säger Anton Almqvist-Källén, presskommunikatör på SJ.

Han fortsätter:

– Personalen missade att ropa ut i högtalarna att den sista vagnen inte skulle komma hela vägen in på plattformen. Det är en miss från deras sida.

”Skärrade och ledsna”

Eftersom ingen i tågpersonalen märkte något gav de avgångssignal till lokföraren. Senare fick de besked om olyckan.

– De blir hemskt skärrade och ledsna ombord. Sånt här ska inte få ske, säger Anton Almqvist-Källén.

Anton Almqvist-Källén, presskommunikatör på SJ.

Är det inte tekniskt möjligt att låsa det sista dörrparet?

– Vi har inte ett sådant system på den här typen av tåg.

Det var en person som höll emot en dörr, men ändå körde man vidare. Kollar man inte alla dörrar är stängda innan man kör?

– Det där känner jag inte till och det står inte i vår incidentrapport, så det kan jag inte svara på. Men det är klart att personalen ska vara mycket uppmärksam, framförallt i samband med avgång.

Varför kör ni med för långa tåg?

– Det är för att vi har ett högt bokningstryck. Det var sportlovsvecka.

Kommer kvinnan få någon ersättning?

– Vi kommer kompensera henne för kostnader, sveda och värk samt annat som kan vara aktuellt.

Vad blir det för kompensation?

– Jag kan inte uttala mig om det. Jag vet inte på rak arm vad kunden kommer att få. Jag vill återigen understryka att jag tycker detta är jättetråkigt och skitjobbigt.

Följ ämnen i artikeln