Därför namnger vi Tintins och Toves mördare

Människor samlades på en ljusmanifestation för Tintin, den åttaårige pojke i Luleå som mördades av sin pappa.

Två uppmärksammade domar på samma dag - och tre personer som dömdes i tingsrätten till livstids fängelse.

Aftonbladet valde i de här fallen att namnge de tre personerna: Alexander Rad, pappa till Tintin samt Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman, som dömts för mord på Tove.

 

Anledningen till det är att vi bedömde att det finns ett allmänintresse i att veta vilka det är som begått brotten. Självklart har vi vägt detta allmänintresse mot eventuella publicitetsskador och vi menar att allmänintresset övervägde.

 

Alla publicistiska beslut tas från fall till fall. De här två är väldigt olika på många sätt, men det finns också ett par gemensamma nämnare.

  • De har varit extremt uppmärksammade, vilket leder till ett ökat allmänintresse.
  • Alla tre personerna har fått lagens strängaste straff. Den tidigare Medieombudsmannen brukade säga att det finns två typer av offentliga personer, alltså de som måste tåla en mer ingående granskning än andra. ”Samhällsbärare”, som politiker och tunga näringslivstoppar. Och ”samhällsförstörare”, som terrorister och - i det här fallen - dömda mördare.

 

Det är dock viktigt att komma ihåg att pressetiken står fri från juridiken. Det betyder att vi medier fattar våra beslut och domstolarna sina.

Det finns många missförstånd kring det här, det vanligaste är kanske uppfattningen om att medier inte får publicera namn och bild på brottslingar före en dom. Så är det alltså inte. Men även om medierna och domstolarna står fritt från varandra har man traditionellt sett levt i en slags symbios.

Inom medieetiken talar man om belägg, ska man peka ut någon som klandervärd måste man ha grunder för det.

Att en person har fällts i domstol tack vare bevisning som stötts och blötts i en rättsprocess väger så klart tungt. Därför har vi ofta sett att medier namnger brottslingar först efter att en dom fallit. Som i dessa två fall.

 

Läs mer om hur vi jobbar med pressetik här.

Följ ämnen i artikeln