Polis ifrågasätter A-traktorernas existens

Micke Larsson/TT

Publicerad 2022-10-21

Beslagtagna A-traktorer hos polisen i Skåne. Arkivbild.

Fyra tonåringar har under hösten omkommit i olyckor med A-traktorer. Olyckorna har lett till debatt, och nu höjs röster för att fordonet borde förbjudas.

– Jag har mycket svårt att förstå vad den här fordonstypen har för berättigande, säger Erling Andersson, polis som arbetar med trafikfrågor.

A-traktorerna, som är ombyggda personbilar, har blivit vanligare efter den senaste lagändringen 2020.

Den kraftiga ökningen har också lett till fler olyckor, nu senast med fyra tonåringar omkomna i två olyckor med A-traktorer under hösten.

Transportstyrelsen utreder reglerna för A-traktorer och väntas komma med förslag om förändringar när utredningen läggs fram den 1 november.

Problemet är att A-traktorer ofta trimmas eller manipuleras så att de kan köras betydligt fortare än den tillåtna maxfarten 30 kilometer i timmen. Fordonen kan i stället gå i uppåt 70, 80 eller till och med 110 kilometer i timmen.

Körs av 15-åringar

Fusket går ut på att mixtra med tekniken, så att fordonet kan köras i två lägen: lagligt eller olagligt.

– Många, eller väldigt många, är manipulerade, säger Erling Andersson, kommissarie på polisens nationella operativa avdelning (Noa).

Samtidigt kan A-traktorer köras av 15-åringar med endast mopedkörkort.

– De har inget utvecklat riskmedvetande. Och det är inte fel. Det är normala barn, de kan inte se konsekvenserna av att till exempel köra för fort, framhåller Erling Andersson.

Inget bälteskrav

Det finns inget krav att använda bilbälte i en A-traktor. Men det får heller inte finnas något baksäte.

– Det finns alltså egentligen bara plats för en passagerare, eller eventuellt två om de kan sitta utan att skymma sikten eller vara en fara för sig själva, säger Erling Andersson.

Ändå kommer rapporter om olyckor där fyra tonåringar, eller ännu fler, åkt i A-traktorn.

– Jag har mycket svårt att förstå vad den här fordonstypen har för berättigande, säger Andersson.

Flera aktörer med koppling till trafiksäkerhet har reagerat på de svåra olyckorna.

Bilistorganisationen M Sverige kräver att myndigheterna upphäver regeländringen från 2020, som anses ha gjort det lättare att fuska.

Överläkare reagerar

Överläkare Per Arnell, chef för ambulanshelikoptern i Västra Götaland, tycker att man bör överväga om A-traktorer alls bör vara tillåtna.

– Vi ser inte bara döda, utan även ungdomar som blir svårt skadade för livet, säger Arnell till Göteborgs-Posten.

Transportstyrelsen flaggar nu för att utredningen, som snart läggs fram, kommer att innehålla förslag om förändringar.

– Det är vårt uppdrag att se över regelverket och föreslå ändringar om vi bedömer att det behöver göras, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen.

– Fokus är på åtgärder som kan höja trafiksäkerheten. Bilbälteskrav och frågan om manipulation av fordonen är specifikt utpekade i uppdraget, säger Hallenberg.

Fler i städer

Transportstyrelsen har bland annat granskat var och hur A-traktorer används på vägarna, som en bakgrund.

Polisen har ingen nationell tillsyn av A-traktorer. Ibland görs dock kontroller, särskilt i regioner där fordonen bedöms utgöra ett problem.

Tidigare förekom A-traktorer nästan bara på landsbygden. Men nu finns de även i städer, bland annat i Storstockholm, enligt polisen.

En 15-årig pojke dog i en A-traktorolycka i Grebbestad förra veckan.

ANNONS