Bengt-Inge, 75, blev av med permobilen – körde för mycket

Uppdaterad 2022-12-04 | Publicerad 2022-12-03

Bengt-Inge Brelind älskade sin permobil och använde den både till hundpromenader och utflykter.

Men i maj fick han veta att han körde för mycket.

Max två kilometer om dagen – annars skulle han bli av med den.

– Man känner sig inte riktigt värdig, som en fulländad människa.

Bengt-Inge Brelind och hans nya permobil, som han köpt själv efter att ha blivit av med den han fick av regionen.

År 2010 förlorade Bengt-Inge Brelind i Horred sitt ena ben. Han har varit aktiv i sportklubben sedan 80-talet och tycker om att se och göra nya saker. Tack vare att han fick en eldriven rullstol kunde han fortsätta sitt aktiva liv.

Men visst gick den lite långsamt? Bengt-Inge Brelind hörde av sig till regionen som ordnat rullstolen åt honom för att fråga om han kunde få en snabbare, något även P4 Sjuhärad rapporterat om.

– De tyckte att det var roligt att jag använde den så mycket, så då fick jag ett större batteri.

På det nya batteriet kunde Bengt-Inge Brelind köra upp till 50 kilometer mellan varje laddning. Han förstod det som att han uppmuntrades att köra med sin eldrivna rullatol och använde den för utflykter, promenader med dotterns hund och för att följa med sin fru på tipspromenad i elljusspåret.

Ultimatum

Men i maj fick han veta att han använde rullstolen för mycket. Västra Götalandsregionen gav honom ett ultimatum: kör max två kilometer om dagen, eller så kommer vi och hämtar den.

Det var inget Bengt-Inge Brelind hade hört innan, och han blev både förvånad och ledsen.

– Hon skrev det i journalen till och med, att jag blev ledsen, säger han.

För två kilometer räcker inte långt för Bengt-Inge Brelind. Till affären är det fyra kilometer tur och retur. Till sportklubben är det sex kilometer tur och retur. Ska han delta i tipsrundan i elljusspåret blir det ungefär nio kilometer sammanlagt. Också till läkaren har han längre än två kilometer att åka.

Då tycker regionen att Bengt-Inge Brelind borde åka färdtjänst i stället. Men då blir han beroende av någon annan, och det vill han inte vara.

Så han svarade att de fick komma och hämta permobilen. Och de gjorde de, redan dagen därpå.

– Jag tror att jag retat upp dem en del.

Bengt-Inge Brelind och hans nya permobil, som han köpt själv efter att ha blivit av med den han fick av regionen.

Regionens svar

Men det finns ingen generell maxgräns för hur långt man får köra med sin eldrivna rullstol. Det säger Carina Helgesson, enhetschef på primärvårdens hjälpmedelsenhet inom Västra Götalandsregionen.

I stället görs en individuell bedömning. den eldrivna rullstolen ska ersätta en nedsatt gångförmåga, och hur mycket man får använda den beror till exempel på vilka andra möjligheter det finns för en att ta sig till olika platser, i form av färdtjänst eller allmänna kommunikationer.

Carina Helgesson vill inte diskutera enskilda fall men säger att man inte brukar besluta om en viss max-sträcka.

– Det är mer vad man ska använda den till, och det ska vara tydligt redan när man förskriver den, säger hon.

Så om någon fått veta att de inte får köra längre än en viss sträcka, har något blivit fel då?

– Vår handbok stödjer inte att vi sätter en gräns utan den stödjer att vi ska göra en bedömning, säger Carina Helgesson.

Men om man har en viss sträcka till mataffären, och man då får veta att man inte får köra så långt, då låter det som att något har blivit fel?

– Det handlar om aktiviteten som man vill göra, att man tar hänsyn till gångsträckan och möjligheterna till andra färdmedel. Så allt måste vägas in. Det görs en personlig bedömning.

Köpt en egen

I dag har Bengt-Inge Brelind köpt en eldriven rullstol för sina egna pengar. Han köpte den begagnad och den är inte riktigt lika bra som den han fick av regionen.

Men utan eldriven rullstol vill han inte vara.

– Det handlar om min frihet. Det är friheten jag strävar efter.

ANNONS