Detaljerna i SAS-avtalet: ”Gett bort mycket”

Publicerad 2022-07-19

SAS-konflikten är över efter parternas nya överenskommelse.

Här är detaljerna bakom avtalet.

– Det blir enklare att utnyttja oss och det är väl målet, säger norska fackordföranden Jan Levi Skogvang.

SAS och pilotfacket har signerat ett nytt kollektivavtal som sträcker sig 5,5 år framåt.

Norska fackordföranden Jan Levi Skogvang är glad över att den 15 dagar långa strejken är över, men säger att man tvingats göra stora uppoffringar.

– Det är ett ge bort-avtal. Vi har gett bort många av våra villkor. Det är ingen bra dag att vara fackföreningsledare säger han och fortsätter:

– Vi har sänkt lönerna med fem procent. Under vintertid kan de ta bort ytterligare åtta procent. Även om det räknas som fridagar blir det en stor belastning för piloterna att gå ner i lön, säger han.

Norska fackordföranden Jan Levi Skogvang.

Längre arbetstid

Därutöver förlängs piloternas övre gräns för arbetstid från 47 timmar i veckan till 60 timmar.

– Det blir enklare för SAS att utnyttja oss ännu mer och det är väl målet, säger fackordföranden.

I gengäld har SAS gått med på att återanställa 450 av piloterna som varslades under pandemin. Kollektivavtalet kommer att gälla både anställda inom SAS och de som arbetar för dotterbolagen SAS Link och SAS Connect.

– Jag är mest nöjd över att vi kommit till en enighet och fått flygen i luften igen. Och att alla kollegor kan komma tillbaka och jobba, säger Jan Levi Skogvang.

SAS svar

Piloternas förhoppning är att villkoren ska kunna förbättras längre fram, men SAS kommunikationschef Karin Nyman tycker att man ska vara nöjd med det befintliga avtalet.

–Just nu får vi vara glada över att vi fått det här balanserade avtalet som fungerar för båda parter. Verkligheten ser ut som den gör och det är oerhört viktigt för bolagets framtid att vi säkrar en konkurrenskraft. Det är det enda sättet att se till så att bolaget finns kvar och att vi fortsätter vara en kraft att räkna med, säger hon.

Följ ämnen i artikeln