Mänskliga faktorn kan ligga bakom grundstötningen i Suez

Uppdaterad 2021-04-04 | Publicerad 2021-03-27

Jättefartyget Ever Given har blockerat Suezkanalen sedan i tisdags. 

Den officiella förklaringen bakom grundstötningen har varit hårda vindar.

Nu uppger kanalchefen att så inte är fallet.

– Stark vind och väderfaktorer var inte huvudorsakerna till att fartyget gick på grund. Det kan ha varit tekniska fel eller den mänskliga faktorn, säger Osama Rabie.

Containerfartyget Ever Given är längre än vad Empire State Building är hög och skulle täcka en yta motsvarande fyra allsvenska fotbollsplaner.

Det var i tisdags som fartyget gick på grund och fastnade på snedden i Suezkanalen – och satte stopp för en stor del av världshandeln. 321 fartyg väntar på att kunna passera kanalen som är en av världens viktigaste farleder. 

Grävmaskiner och bogserbåtar har försökt få loss det grundstötta containerfartyget sedan dess. Hittills utan resultat. Vd:n för det nederländska företaget Boskalis som sköter insatsen har tidigare sagt att det kan ta veckor. Enligt Egyptens Suezkanalmyndighet måste mellan 15 000 och 20 000 kubikmeter sand först grävas bort.

Man hoppas på att kunna ta hjälp av tidvatten och de naturlagar som finns, har Fredrik Hermansson, agent för rederiet Evergreen tidigare sagt till Aftonbladet. Enligt den brittiska flottans tidigare befälhavare Tom Sharp infaller den bästa möjligheten på söndag då det är högvatten. Men fartyget riskerar att slitas isär, då både fören och aktern är grundstötta. 

Länder och företag världen över har engagerat sig i frågan. Det är inte så konstigt: stoppet innebär enligt vissa bedömare ett dagligt inkomstbortfall på nästan 100 miljarder kronor för världshandeln.

Egyptens regering har gått med på att ta emot hjälp. På fredagen erbjöd USA:s president Joe Biden landets expertkunskaper. Den amerikanska flottan i regionen planerar att skicka en grupp muddringsexperter till kanalen redan på lördagen. 

I dag återupptas arbetet med att få loss jättefartyget från grundet. 

Kanalchefen: Orsaken är inte stark vind

Den officiella förklaringen till grundstötningen är att vindhastigheter på 30 knop i kombination med sandstormar försämrade sikten.

– Det kanske inte låter så mycket, men med tanke på fartygets storlek och framförallt all last är det ett otroligt vindfång i en smal kanal, har Fredrik Hermansson, agent för rederiet, tidigare sagt till Aftonbladet.

Men nu säger kanalmyndighetens chef Osama Rabie att stark vind inte var huvudskälet bakom grundstötningen.

– Det kan ha varit tekniska eller mänskliga fel, säger Osama Rabie, rapporterar AFP.

Kan lossna i dag

Yukito Higaki, ordförande för företaget Shoei Kisen som äger Ever Given, har uttryckt förhoppningar att arbetet ska ge resultat redan under lördagen.

– Fartyget tar inte in vatten. Det finns inga problem med dess roder och propellrar. När det väl flyter igen bör det kunna fungera. Vi fortsätter arbetet med att ta bort sediment med ytterligare muddringsverktyg, säger Higaki enligt Deutsche Welle.

Problemet är att det fortfarande inte flyter. Enligt fartygets tekniska chef, Bernhard Schulte, har ett tidigare försök gjorts – och misslyckats.

Enligt källor till Reuters kommer det göra ett nytt försök på söndag, om lördagens ansträngningar inte går vägen.

Ikea drabbat

Ikea har drygt 100 containrar ombord Ever Given. Möbeljätten har även containrar på fartyg som på grund av stoppet inte kan ta sig igenom kanalen. Det är inte det enda svenska företaget som drabbas. Av de containrar som varje vecka fraktas på fartyg som går genom kanalen brukar omkring 15 000 vara på väg till eller från Sverige.

Den danska transport- och logistikkoncernen Maersk har ett flera fartyg som påverkas av blockeringen. Ett av dem är på väg till sverige, enligt Dagens Industri. Klädkedjan Kappahl berörs också. Två containrar väntar på att ta sig igenom kanalen, uppger modeföretaget för Svenska Dagbladet.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln